Hopp til innhold

Klar for de neste 25

Backstreet Girls feirer de første 25 årene med ny plate, ny platekontrakt og stor jubileumskonsert. Og lover ikke å gi seg ennå.

Hele Backstreet Girls samlet på Petter Baarlis kjøkken på Torshov.

Hele Backstreet Girls samlet på Petter Baarlis kjøkken på Torshov.

Foto: Handout

Hjemme hos en jubilerende rocker. Petter Baarli i Backstreet Girls

Hjemme hos en jubilerende rocker. Petter Baarli (t.v.) har fylt leiligheten med sine greier. Kona digger også Ramones, og har i tillegg fått henge opp en Nick Cave-plakat på utgangsdøra. – Han er ikke jeg så begeistra for, sier Baarli. Her med Bjørn Müller på besøk.

Foto: Berit Roald / SCANPIX
Petter Baarli er Chuck Berry-fan

Petter Baarli er Chuck Berry-fan, og sier at alder ikke betyr noe – så lenge man virker sånn noenlunde. Her er den nyanskaffede statuen av den 82 år gamle rockeren på hedersplass i stua.

Foto: Berit Roald / SCANPIX

– Vi holder koken. Det er ikke slutt ennå. Erru gærn, vi kan ikke noe annet!
Backstreet-gitarist Petter Baarli er klar i talen, der han sitter i sofakroken sin, omgitt av gitarer, rockeplakater, forsterkere.

«Pass på, voktes av pitbull med AIDS» sto det på døra inn til Baarli og konas leilighet. Men innenfor ventet kun to fredelige, svartkledde, jubilerende rockere – Baarli og vokalist Bjørn Müller – klare til å prate om et liv viet rock’n’roll.

Evig unge

– For 10 år siden sa dere at dere var fanatiske i forhold til rock, det holder stikk ennå?

– På stigen er rock på alle de øverste trinnene, så et stykke ned kommer dama, og så et par øl! Alder betyr ingenting så lenge fingre, føtter og hue fungerer, sier Petter Baarli (43) og spretter rundt som levende bevis på kunsten å være tidløs. Han har statue av Chuck Berry (82) ved TV-en, der yndlingsprogrammet «The Thirsty Traveller» ruller og går, og sier at «for gammal» ikke lenger er et gangbart begrep i rocken.

– Hadde det vært for pengas skyld, hadde vi sluttet for tusen år siden. Men vi vet rocken holder oss evig unge, sier Bjørn Müller.

De to gliser og sier at når de møter fansen som har vært med fra starten, så er de helt like:

– De er som oss, vi forandrer oss ikke. Samme klærne, samme svarte håret, he he.

Men Backstreet-gutta forteller at de også får mange nye fans, unge folk. Dan, bassisten, fikk skinnjakken sin signert av dem etter en konsert. en gang. Nå spiller han med Backstreet.

Sånt synes de er kult – akkurat som de synes det er stilig å spille med sine egne gamle helter, Honest John Plain og Casino Steele, i bandet The Last Rock’n’Roll Band – hvor hele tre av Backstreet Girls-besetningen nå inngår.

13 nye låter

Det var nettopp Honest John Plain som sørget for at det ble Frankrike-tur da Backstreet Girls’ nye skive skulle spilles inn i fjor. Han satte dem i kontakt med garasjerockspesialisten Jean Cataldo med Rock On-studioet der både Johnny Thunders, han fra New York Dolls, og The Boys har spilt inn plater.

Albumet slippes mandag, har tittelen «Just When You Thought Things Couldn’t Get Any Worse... Here’s The Backstreet Girls», og er plate nummer 15 etter at bandet debuterte med albumet «Mental Shakedown» i 1986.

– Det er en vanlig skive for oss, hevder Petter Baarli. Med det mener han at bandet holder seg til sin vanlige oppskrift: De spiller det de sjøl liker. Enkelt og greit.

– Vi har aldri hoppet på trender, vi faker ikke, vi gjør det vi kan best. Seks strenger og skru opp. Fansen skal vite hva de får. Kjøper jeg Tuborg, vil jeg ha Tuborg, og ikke Hansa, sier Petter Baarli og tar seg en slurk av den grønne boksen.

Bare egne låter

Høye, tynne Bjørn Müller har vært med siden 1986, med unntak av et par-tre platers tid. Han og Petter Baarli er som telegrafstolpen og tilhengeren når de poserer i døråpningen for fotografen, men tilsynelatende riktig så samkjørte.

– Jeg og Bjørn krangler lite. Du skjønner, jeg kan bli litt hissig når folk ikke skjønner hva jeg vil, fastslår Petter igjen, og vil ikke si så mye mer om det indre bandlivet enn dét.

For utskiftninger har det blitt i disse 25 årene, ikke minst på vokalistfronten. Listen over tidligere bandmedlemmer er dobbelt så lang som over nåværende besetning.

Men den harde kjerne består, tvers gjennom pauser og friår.

– Petter har alltid vært primus motor, låtskriver, riffmaker på over 200 låter. Da blir det enhetlig, uansett, fastslår Bjørn Müller, og legger til:

– I 25 år har Backstreet Girls bare spilt egne låter. Det er ikke verst i et lite land som Norge.

– Ikke noe bedre

4. april skal Backstreet Girls feire seg selv med en stor jubileumskonsert på Rockefeller i Oslo. Dit kommer gjester, blant dem Honest John Plain, og Petter Baarli lover en greatest hits-parade «for oss og fansen», som han sier.

– Vi kjører også inn noen gamle obskure låter, og 4-5 fra den nye skiven, lover han om evenementet. Deretter blir det spillejobber utover året.

– Backstreet Girls er et liveband fremfor alt, sier han stolt.

– Hadde vi vært i USA, hadde vi hatt egne hus for lengst. Vi hadde vært som Iggy Pop, sier Bjørn Müller og nikker mot en av veggplakatene.

– Ja, men vi har gitarer da! sier en like blid Baarli.

– Og forsterkere, stemmer Müller i.

De har ny platekontrakt nå, med Voices Music & Entertainment, og er godt fornøyd med det.

– Ellers har vi bare ikke noe apparat rundt oss. Ingen bil, ingen roadier. Først nå får vi oss øvingslokale igjen. Men vi har masse god musikk – og får mye respekt, sier Baarli som er like glad «bare vi får spelle».

– Det kommer vi til å fortsette med så lenge det er gøy, kanskje i 25 år til. Jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn å gjøre det vi digger mest.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters