Hittil har kinohøsten 2013 vært laber og norske filmer lite populære. Flere titler er blitt utropt til å redde den norske filmhøsten, men få har levd opp til forventningene.
Men så entret Solan, Ludvig og Reodor norske kinoer, og publikum kom styrtende etter.
Premierehelgen dro hele 138.856 for å se «Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa». Dette er nest beste åpningstall for en norsk film noensinne i Norge.
Filmen som er satt opp på 180 kinoer landet over, gjorde det nesten like bra andre helg som åpningshelgen med 130.941 besøkende.
Totalt har nå 354.872 sett figurene fra Kjell Aukrusts univers på lerretet. Dette gjør filmen til årets best besøkte kinofilm, kun ti dager etter premieren.
– Det er helt fantastisk og over all forventning, sier produsent Synnøve Hørsdal til NRK.
- Les også: Mormor skal redde filmhøsten
Universet fenger
Hørsdal er glad for at karakterene nå fenger en ny generasjon kinogjengere.
– Det sier noe om universet Aukrust har skapt. Universet er fantastisk for barn og veldig morsomt for voksne.
Animasjonsfilmen er laget ved nitid Stop-motion-produksjon. Hørsdal mener at det spesielle arbeidet nå bærer frukter.
– Det er en film som er laget med veldig mye kjærlighet, både kjærlighet til et fantastisk univers og til teknikken som er brukt. Besøkstallene viser at det er flere enn oss som har likt filmen, sier hun.
- Les også: Vi bør satse mer på norsk animasjonsfilm
Neste film på trappene
Planleggingen av flere Flåklypa-filmer er allerede i gang. Hørsdal tror suksessen hjelper på når teamet skal i gang med å lage flere filmer fra Flåklypa-universet.
– Suksessen gjør det lettere å få til flere filmer, men ambisjonene må også bli enda høyere, og man må legge ned enda mer arbeid neste gang, sier hun.
Filmprodusenten kan ikke røpe for mye om neste Flåklypa-film, men forteller at de ønsker å toppe julefilmen.
– Vi prøver å finne andre like fantastiske fortellinger. Den neste filmen vil bli mer fartsfylt og med mer action.
- Les anmeldelse av originalen: Flåklypa Grand Prix