Hopp til innhold

Mormor skal redde filmhøsten

Mormor, Maren, Martin, Marte, Mads, Mona, Milly, Mina og Morten minstemann skal med en kjent historie og et stort budsjett prøve å redde den norske filmhøsten.

Trailer for den norske musikalfilmen "Mormor og de åtte ungene".

'Mormor og de åtte ungene' har premiere denne helgen, og skal forhåpentligvis redde den norske kinohøsten. Se traileren til filmen her.

I år, som i fjor, har mange norske filmer på kino gjort det dårlig. Filmatiseringen av Knut Hamsuns «Victoria» var én av storsatsingene som skuffet da den gikk på kino i vår og bare klarte å trekke 89 000 kinogjengere.

Til tross for at Oscar-nominerte «Kon-Tiki» reddet fjorårets høst med nesten én million solgte billetter, fortsetter besøkstallene for norske filmer på kino å synke.

Les også: Kon- Tiki museet vinner tross Oscar- tap

Halvert på fem år

Fra januar til juli 2008 hadde norske filmer en markedsandel på 21,3 prosent og ble besøkt av 1,3 millioner mennesker. Over samme periode i år har markedsandelen falt til 10,9 prosent og besøkstallene til litt i overkant av 600 000.

Kinobesøk norske filmer

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

T.o.m juli

1 348 305

1 492 342

839 959

946 050

382 418

634 917

Norskandel

21,3 %

20,7%

13,9%

14,9%

6,3%

10,9%

Kilde: Film&Kino

Denne høsten blir det satset på sikre kort i et forsøk på å unngå nok et dårlig norsk filmår.

Anne-Cath Vestlys «Mormor og de åtte ungene» får sin premiere denne helgen , og marker begynnelsen på en barnevennlig kinohøst. I tillegg til «Mormor og de åtte ungene», kommer filmene «Hokus Pokus Albert Åberg», «Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa» og «De tøffeste gutta» i løpet av høsten.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Mormor og de åtte ungene

Klarer mormor og de åtte ungene å 'reise kjerringa' i høst?

Foto: Carl Christian Raabe

Barnefilmer er redningen?

Direktør i Norsk film, Nina Refseth, tror filmene kan snu den dårlige starten norsk film har hatt hittil i år.

– Med fire barnefilmer tror jeg dette kan bli et godt filmår. Det at hele familien går på kino er veldig avgjørende for at man skal få et godt samlet besøk.

Les også: Dette er årets Amanda-nominerte

Også redaktør Kjetil Lismoen i bransjebladet Rushprint har tro på «Mormor og de åtte ungene».

– Den type familiefilmer har tradisjonelt gjort det bra, sier han til NRK.no.

Les også: Zwart vil ta Hollywood til Norge

For mange samtidig

Han mener imidlertid det er et problem at så mange venter til høsten med å lansere filmene sine. På én side står filmselskapene som mener det er lettere å selge billetter da, på den andre siden kinoene som mener det vil lønne seg å spre premierene mer utover året.

– Utfordringen i inneværende år er jo at det kan bli for mange av dem på kort tid. Men norske foreldre er flinke til å ta med barna på kino for å se norske filmer, sier Lismoen, før han legger til:

– Flere ganger har riktignok norske filmer slått hverandre i hjel.

Les også: Etterlyser flere norske sommerpremierer

Barnefilm på kinotoppen

I fjor fikk den norske filmbransjen kritikk for at kun to norske barnefilmer hadde premiere på kino. I 2013 er imidlertid antallet barnefilm-premierer tredoblet, og hittil i år er det barnas favoritter som troner øverst på kinotoppen.

«Karsten og Petra blir bestevenner» og «Pelle Politibil på sporet» hadde i juni blitt sett av henholdsvis 212 324 og 133 856 publikummere – dobbelt så mange som de øvrige ni, norske «voksenfilmene» til sammen, ifølge Dagbladet.

Les også: Flere grunner til å glede seg til filmåret 2013

Stort budsjett

Med nesten 30 millioner kroner i budsjett kan «Mormor og de åtte ungene» sies å være en storsatsning i norsk sammenheng.

– Det er langt høyere enn det som er vanlig, sier Rushprint-redaktøren.

For ti år siden lå et spillefilmbudsjett høyere enn i dag. For å spre den økonomiske risikoen valgte Norsk filminstitutt i stedet å lage flere filmer for mindre penger, forklarer Lismoen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters