Hopp til innhold

Jeg drepte Hitler

Den norske tegneserieskaperen John Arne Sæterøy, eller Jason som han kaller seg, har stadig suksess også utenfor Norge med sine ordknappe album. Nylig ble han nominert til Eisner-pris, og nå er det nyeste albumet hans "Jeg drepte Hitler" ute.

Tegneserieskaperen Jason, alias John Arne Sæterøy
Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX

 ”Jeg drepte Hitler” ser ved første øyekast svært enkel ut: en nokså kortfattet historie befolket av hunder på to bein og i menneskeklær, pluss noen fugler, utstyrt på samme måte. Kortfattet i dialogene, åtte ruter per side.

Det er ved første øyekast. Ved andre slår det deg at det er ganske ubehagelig at disse, skal vi kalle dem bikkjelignende individene, ikke har øyne i de enkelt stiliserte ansiktene. De har bare ovale, hvite hull - som like fullt ser ut til å antyde følelser og uttrykk, mens ansiktets mimikk forøvrig endres med svært sparsommelige strekers lengde og retning.  

 

 

Jason: "Jeg drepte Hitler"
Foto: Schibstedforlagene

Svart humor

Vi er i Kreutzberg, sånn omtrent nå. Tatt hovedpersonens yrke i betraktning, burde vi kanskje håpe at historien lå noe fram i tid, men andre ting gjør at vi heller må tro vi skal en ti års tid tilbake. For det blir kanskje enda litt mer foruroligende når vi ser denne tomøyde ” mannen” sitte og ta i mot sine klienter nokså sirlig antrukket i lysblå skjorte og mørkt slips:

– Sjefen min lovte meg lønnsforhøyelse og hjørnekontoret, sier den ene og legger skuffet til at det var Becker fra salgsavdelingen som fikk forfremmelsen i stedet.
– Så hvem vil du ha fjernet, sjefen din eller Becker, sier vår mann.
– Kan du ordne begge?
BANG! BANG!

Vår mann er leiemorder – etter bakgrunnsbildene å dømme er han på ingen måte alene i denne yrkesutøvelsen, men venteværelset er fullt. Vær så god neste! – Ja, det er faren min.

Om det ikke hadde vært svart humor i verden, så var den oppfunnet nå. Det er, om enn aldri så ufrivillig, helt umulig å holde seg alvorlig mens revolveren bjeffer og ofrene faller – samtidig som bildet av et nihilistisk samfunn tvinger seg frem, et samfunn der ingenting eller lite betyr noe, et samfunn vi helst ikke vil vite av.

Mer givende for hver gang

Det er da den gamle vitenskapsmannen dukker opp, han med tidsmaskinen. Han vil betale leiemorderen for å gjøre en god gjerning – kanskje den best tenkelige slik det er blitt. Samtidig prøver en annen leiemorder seg på vår mann. Hvem kan ha betalt ham for det?

Som alle andre gode tegneserieromaner skal ”Jeg drepte Hitler” leses mange ganger og sakte, nøyaktig – med stor oppmerksomhet på de små detaljene, en munn som skifter vinkel, en rynke som plutselig forandrer et tomt ansiktslandskap, det halve ordet i et kafévindu. Det blir mindre morsomt og mer givende for hver gang.

Kulturstrøm

  • The Gathering tilbake igjen

    Datafestivalen «The Gathering» ararangeres i Vikingskipet i Hamar for første gang på fire år. De siste årene har det vært arrangert online-versjoner av festivalen på grunn av pandemien. «The Gathering» finner sted fra 5. – til 9. april.

    The Gathering
    Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
  • 150 vektere kan miste jobben ved Nasjonalmuseet

    Nasjonalmuseet får krass kritikk fra tillitsvalgte. 150 Securitas-vektere kan miste museet som arbeidsplass.

    – En statlig institusjon som dette bør kjempe for et anstendig arbeidsliv, sier hovedtillitsvalgt Stian Tveitan i Securitas til Aftenposten.

    To selskaper har til nå hatt ansvar for vaktholdet i Nasjonalmuseet: Securitas og Protect Vakthold og Sikkerhet, men fra 1. mai skal Protect ta over hele vaktholdet etter at de vant en anbudskonkurranse.

    Nasjonalmuseet
    Foto: Annika Byrde / NTB