Hopp til innhold

Jeg drepte Hitler

Den norske tegneserieskaperen John Arne Sæterøy, eller Jason som han kaller seg, har stadig suksess også utenfor Norge med sine ordknappe album. Nylig ble han nominert til Eisner-pris, og nå er det nyeste albumet hans "Jeg drepte Hitler" ute.

Tegneserieskaperen Jason, alias John Arne Sæterøy
Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX

 ”Jeg drepte Hitler” ser ved første øyekast svært enkel ut: en nokså kortfattet historie befolket av hunder på to bein og i menneskeklær, pluss noen fugler, utstyrt på samme måte. Kortfattet i dialogene, åtte ruter per side.

Det er ved første øyekast. Ved andre slår det deg at det er ganske ubehagelig at disse, skal vi kalle dem bikkjelignende individene, ikke har øyne i de enkelt stiliserte ansiktene. De har bare ovale, hvite hull - som like fullt ser ut til å antyde følelser og uttrykk, mens ansiktets mimikk forøvrig endres med svært sparsommelige strekers lengde og retning.  

 

 

Jason: "Jeg drepte Hitler"
Foto: Schibstedforlagene

Svart humor

Vi er i Kreutzberg, sånn omtrent nå. Tatt hovedpersonens yrke i betraktning, burde vi kanskje håpe at historien lå noe fram i tid, men andre ting gjør at vi heller må tro vi skal en ti års tid tilbake. For det blir kanskje enda litt mer foruroligende når vi ser denne tomøyde ” mannen” sitte og ta i mot sine klienter nokså sirlig antrukket i lysblå skjorte og mørkt slips:

– Sjefen min lovte meg lønnsforhøyelse og hjørnekontoret, sier den ene og legger skuffet til at det var Becker fra salgsavdelingen som fikk forfremmelsen i stedet.
– Så hvem vil du ha fjernet, sjefen din eller Becker, sier vår mann.
– Kan du ordne begge?
BANG! BANG!

Vår mann er leiemorder – etter bakgrunnsbildene å dømme er han på ingen måte alene i denne yrkesutøvelsen, men venteværelset er fullt. Vær så god neste! – Ja, det er faren min.

Om det ikke hadde vært svart humor i verden, så var den oppfunnet nå. Det er, om enn aldri så ufrivillig, helt umulig å holde seg alvorlig mens revolveren bjeffer og ofrene faller – samtidig som bildet av et nihilistisk samfunn tvinger seg frem, et samfunn der ingenting eller lite betyr noe, et samfunn vi helst ikke vil vite av.

Mer givende for hver gang

Det er da den gamle vitenskapsmannen dukker opp, han med tidsmaskinen. Han vil betale leiemorderen for å gjøre en god gjerning – kanskje den best tenkelige slik det er blitt. Samtidig prøver en annen leiemorder seg på vår mann. Hvem kan ha betalt ham for det?

Som alle andre gode tegneserieromaner skal ”Jeg drepte Hitler” leses mange ganger og sakte, nøyaktig – med stor oppmerksomhet på de små detaljene, en munn som skifter vinkel, en rynke som plutselig forandrer et tomt ansiktslandskap, det halve ordet i et kafévindu. Det blir mindre morsomt og mer givende for hver gang.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters