Her er det ikke spart verken på arbeid eller penger. Et dobbeltalbum med 20 sanger, arrangert av våre toppfolk i faget for kammerorkester og kor pluss jazz-, blues og studiomusikere plukket fra øverste hylle.
Gigantisk oppgjør
Hva er det han vil nå, den gode Jan Eggum? Jo, han tar et gigantisk oppgjør med seg selv – og dermed med oss alle i vår redsel for å tape, satse på feil hest, forplikte oss, vise vårt sanne jeg og bli avslørt. Man kan jo alltids velge å betrakte det som Eggums personlige problemer, men sannsynligheten er stor for at han treffer deg rett i magen. På den måten tar Jan Eggum et oppgjør med vår tid og hva vi har gjort med oss selv i vår jakt på suksess og lykke, vår unnfallenhet og vår evige kamp med å fri oss fra mor og bli voksne, selvstendige individer som tar ansvar og tør å elske.
Klisjéfritt og utfordrende
Musikalsk har Jan Eggum alltid vist melodisk styrke og harmonisk selvstendighet. Nå går han et skritt lenger og musikken hans blir faktisk også interessant hørt med jazzører. Låtene virker enkle og spenstige og sitter ved første gangs lytting – men de er velsignet klisjéfrie. Derfor er de også utfordrende for vår lyrisk tenksomme trompetist Nils Petter Molvær, den eksplosive saksofonist Bendik Hofseth, den groovy tangentspiller Bugge Wesseltoft og den bluesy gitarist Knut Reiersrud som alle leverer sterke bidrag. Et kapittel for seg er det italiensk-norske trommefyrverkeriet Paolo Vinaccia som stortrives hørbart i bergensartistens selskap og virkelig får det til å gynge.
Konserten tok av
Etter å ha hørt plateslipp-konserten på Oslo Jazzfestival er jeg litt skuffet over at jazzfolket ikke har fått større spillerom på CD-versjonene – konserten tok nemlig helt av, mens det i Jan Erik Kongshaugs Rainbow Studio må ha vært tenkt atskillig strammere og mer kommersielt. Forhåpentlig tas det igjen når Kjærlighet & ærlighet vol 3 kommer til Eggums 60 års feiring mot jul – da lover han en live session i studio med håndplukket publikum, håper de blir like kompromissløse som sangene.