- Som den første kjærligheten

Det er 18-år siden Guybrush Threepwood og Monkey Island så dagens lys.

Monkey Island
Foto: LucasArt

I 1990 kom et av de mest legendariske eventyrspillene noensinne laget, the Secret of Monkey Island fra Lucas Arts. Du pekte og klikket frem en klumsete spillfigur som skulle sjarmere spillverden i senk.

Det spekuleres i at Guybrush sin karakter var 18-år gammel i spillet, i år er det 18-år siden han så dagens lys, og hva ville Guybrush Threepwood sagt på sin egentlige 18-års dag?

- Mamma, pappa… jeg drar for å bli sjørøver. Vær så snill og ikke la rommet mitt bli til et keramikkverksted. Jeg trenger et sted å sette de enorme mengdene med tyvegods som jeg vil tjene, skriver Dave Grossman til Spiller.no, og nærmere Guybrush’s egne ord kommer du ikke.

Monkey Island

Et velkjent skjermbilde fra 1990, med tre velkjente navn.

Foto: LucasArt

- Antakelig rundt 18-år

Dave Grossman er en av de tre hjernene bak de to første Monkey Island-spillene. Ron Gilbert var prosjektleder, Tim Schafer og Dave Grossman var med som designere.

Sammen laget de et av spillhistoriens største eventyr, om en veik tenåring i Karibien som ville bli en pirat. Men var han egentlig 18-år?

Dave Grossman

Dave Grossman.

Foto: Allan Barret

- Jeg spurte aldri etter legitimasjon. Det er tilstrekkelig å si at han var klar for den store verden, tjukk med stolthet fra en antatt voksenhet og ikke nødvendigvis tjent. Og ung nok til å ha hans idealer og illusjoner intakt.

- Så ja, han var antakelig rundt 18-år, selv om jeg har en mistanke om at enhver av oss i hemmelighet tilnærmet ham som om han var i den samme alderen vi var på den tiden (i midten av tjueårene), skriver Grossman.

En gang eventyr, alltid eventyr

Dave Grossman jobber i dag som designsjef i Telltale Games, et spillselskap som i dag er aktuelle med den andre sesongen av det episodebaserte eventyrspillet Sam & Max.

Etter Monkey Island-spillene laget Grossman barnespill (Pajama Sam) sammen med Ron Gilbert, og han samarbeidet også med Tim da de lagte det fantastiske eventyrspillet Day of the Tentacle i 1993, oppfølgeren til Ron Gilberts Maniac Mansion fra 1987.

Mens Grossman er opptatt med Sam & Max for tiden, er de andre to menneskene bak Guybrush også i fullt arbeid. Tim Schafers selskap Double Fine(Psychonauts) er opptatt med Brütal Legend, som i følge Schafer skulle være det totalt motsatte av Secret of Monkey Island da han kom på ideen om et rockespill. Ron Gilbert er også aktiv for tiden. I januar ble det annonsert en spillserie, ”Deathspank”, og Ron Gilbert står for regien sammen med en kollega.

Tre personer med sterk innflytelse på eventyrsjangeren de siste tyve årene. Men hvem av dem hadde mest innflytelse på Guybrush?

- Det var helt klart Ron. Jeg og Tim skrev mesteparten av dialogen til Guybrush, som naturligvis bidro sterkt til å definere hans karakter, men det er Ron’s spill og han satte tonen for alt sammen. Hvis han ville ha en modig og dyktig hovedperson, så ville han ha skapt Guybrush på den måten. Sannsynligvis, kanskje... , skriver Dave Grossman.

monkey island

Spillhistoriens største sitat?

Foto: LucasArts

- Guybrush er som den første kjæresten

Det er ingenting som tyder på et snarlig gjensyn med Guybrush Threepwood, men i mellomtiden vil kanskje Tim Schafer og Ron Gilberts nye prosjekter hjelpe på ventetiden. Spiller.no anmeldte nylig den nyeste episoden i sesong to av Sam & Max, og Grossman sier han ofte henter inspirasjon fra Monkey Island-perioden i spillene.

- Guybrush og jeg møter hverandre stadig vekk over enn grog og snakker om gode gamle dager. Jeg sammenligner ofte andre karakterer med ham. For eksempel vil jeg beskrive Pajama Sam som en versjon av Guybrush i femårsalderen, som bryr seg om andre mennesker.

- Jeg antar at Guybrush er litt som den første kjæresten. Det samme gjelder spillet i seg selv, som jeg ser tilbake på med stolthet og ofte refererer til når jeg designer spill i dag.

Visste du at:

Det var det gamle Deluxe Paint-programmet, godt kjent fra Amiga-tiden, som dannet grunnlaget til fornavnet Guybrush. Siden alle bilder i programmet ble lagret som .brush-filer, og de ikke hadde et navn på hovedkarakteren - så kalte de ham bare ”guy” (fyr) og lagringsfilen ble til guy.brush, et herlig lykketreff.

Se tegninger og kunst fra Monkey Island

Etternavnet Threepwood ble stemt frem av gruppa, og stammer fra en bok. Ryktene skal ha det til at Dave Grossman brukte Threepwood-navnet i RPG-spill på den tiden.

Guybrush Threepwood
Foto: LucasArt

Kulturstrøm

  • Beordrer Facebook til å selge Giphy

    Det britiske forbruker- og konkurransetilsynet i Storbritannia ber Facebook om å selge Giphy.

    De mener at oppkjøpet vil ramme konkurransen i markedet og deres markedsføring.

    – Ved å kreve at Facebook selger Giphy beskytter vi millioner av brukere på sosiale medier og fremmer konkurranse og innovasjon innen digital markedsføring, sier Stuart McIntosh i tilsynet.

  • Raja gir bort «Maskorama»-pengene

    Abid Raja fikk 75.000 kroner for å delta på «Maskorama» på NRK. Nå gir han bort hele honoraret.

    De 75.000 kronene skal gis til Redd Barnas pågående kampanje «Gi barn som fryser det de ønsker seg til jul», opplyser Abid Raja til VG.

    Det var sist lørdag at den tidligere kulturministeren ble avslørt som Nissen i NRK-suksessen «Maskorama».

    (NTB)