Norsk mediebarometer som lages av Statistisk sentralbyrå,
, viser at nordmenns mediebruk er forbausende stabil. TV og avislesing holder seg, men bakfra kommer bruken av Internett fossende.Daglig bruk øker mest
For første gang passerte internett radio i utbredelse. Tall fra 2006 som ble lagt frem i dag, viser at tre av fem (60 prosent) bruker Internett i løpet av en dag, mens 54 prosent lyttet til radio.
Internettbruken har økt fra 55 til 60 prosent det siste året, og det er det største utslaget i 2006-statistikken. Tiden som tilbringes foran skjermen øker også, fra 44 til 53 minutter daglig.
- Nordmenn er vanemennesker, men det er ikke tvil om at Internett konkurrerer ut aviser og radio, sier statistikkrådgiver Odd Frank Vaage i Statistisk sentralbyrå.
Jentene kommer
Bruken av Internett øker i alle aldersgrupper og for begge kjønn, men menn er fortsatt de mest aktive. Unge menn er de største brukerne (83 prosent), men i den aller yngste aldersgruppen, under 16 år, leder jentene.
- Dette henger troilig sammen med utbredelsen av chatteprogrammer som MSN, tror seniorforsker og sosiolog Rich Ling i Telenor FoU.
Timene flyr
Kvinner bruker Internett i gjennomsnitt 40 minutter daglig, mens menn tilbringer mer enn en hel time daglig foran skjermen (66 minutter). Men blant dem som bruker nettet, er bruken i snitt nå på nesten halvannen time (89 minutter) daglig.
Bruken av Internett henger sammen med høy utdanning og inntekt, og er mest brukt i byer og tettsteder.
Magnetene
Tre av fem som bruker Internett, leser nyheter hver dag. Det er denne delen av Internett som vokser raskest blant norske nettbrukere.
62 prosent bruker e-post, hver tredje bruker leter etter faktainformasjon, og like mange (32 prosent) bruker Internett til å gå i banken, kjøpe billetter og annen e-handel.
Tekst-TV faller
En av tre ser på tekst-TV daglig. De største brukerne er voksne menn. Bruken vokste jevnt fram til 2000, men fra 2003 har det vært en liten nedgang. 34 prosent bruker Tekst-TV en gjennomsnittsdag i 2006, ned fra 36 prosent i 2005.
Radio stuper
Radiolyttingen faller i alle aldersgrupper. Også blant de eldste, selv om de fortsatt er de ivrigste. I aldergruppen over 67 år, falt andelen som daglig hører radio fra 64 til 54 prosent i fjor. NRK P1 er fortsatt største kanal (24 prosent), med P4 etter (17 prosent). Kanal 24 hadde 5 prosent oppslutning..