NRK Meny
Normal

Internett konkurrerer ut radio

Internett har passert radio, og er nå tredje største massemedium, etter avis og TV. Fersk statistikk viser at flere og flere bruker Internett, og de bruker mer og mer tid foran skjemen.

PC internett
Foto: Rune Petter Ness / Scanpix

Norsk mediebarometer som lages av Statistisk sentralbyrå, www.ssb.no , viser at nordmenns mediebruk er forbausende stabil. TV og avislesing holder seg, men bakfra kommer bruken av Internett fossende.

Mediebruk: Norsk mediebarometer 2006
Foto: Grafikk: Statistisk sentralbyrå

Daglig bruk øker mest

For første gang passerte internett radio i utbredelse. Tall fra 2006 som ble lagt frem i dag, viser at tre av fem (60 prosent) bruker Internett i løpet av en dag, mens 54 prosent lyttet til radio.

Internettbruken har økt fra 55 til 60 prosent det siste året, og det er det største utslaget i 2006-statistikken. Tiden som tilbringes foran skjermen øker også, fra 44 til 53 minutter daglig.

- Nordmenn er vanemennesker, men det er ikke tvil om at Internett konkurrerer ut aviser og radio, sier statistikkrådgiver Odd Frank Vaage i Statistisk sentralbyrå.

Jentene kommer

Bruken av Internett øker i alle aldersgrupper og for begge kjønn, men menn er fortsatt de mest aktive. Unge menn er de største brukerne (83 prosent), men i den aller yngste aldersgruppen, under 16 år, leder jentene.

- Dette henger troilig sammen med utbredelsen av chatteprogrammer som MSN, tror seniorforsker og sosiolog Rich Ling i Telenor FoU.

Timene flyr

Kvinner bruker Internett i gjennomsnitt 40 minutter daglig, mens menn tilbringer mer enn en hel time daglig foran skjermen (66 minutter). Men blant dem som bruker nettet, er bruken i snitt nå på nesten halvannen time (89 minutter) daglig.

Bruken av Internett henger sammen med høy utdanning og inntekt, og er mest brukt i byer og tettsteder.

Magnetene

Tre av fem som bruker Internett, leser nyheter hver dag. Det er denne delen av Internett som vokser raskest blant norske nettbrukere.

62 prosent bruker e-post, hver tredje bruker leter etter faktainformasjon, og like mange (32 prosent) bruker Internett til å gå i banken, kjøpe billetter og annen e-handel.

Tekst-TV faller

En av tre ser på tekst-TV daglig. De største brukerne er voksne menn. Bruken vokste jevnt fram til 2000, men fra 2003 har det vært en liten nedgang. 34 prosent bruker Tekst-TV en gjennomsnittsdag i 2006, ned fra 36 prosent i 2005.

Radio stuper

Radiolyttingen faller i alle aldersgrupper. Også blant de eldste, selv om de fortsatt er de ivrigste. I aldergruppen over 67 år, falt andelen som daglig hører radio fra 64 til 54 prosent i fjor. NRK P1 er fortsatt største kanal (24 prosent), med P4 etter (17 prosent). Kanal 24 hadde 5 prosent oppslutning..