NRK Meny
Normal

Interiørekspert slakter bokstavtrend

Interiørekspert Halvor Bakke sier at trenden med å pryde hjemmet med bokstaver er det verste han vet. – Du aner ikke hvor mye vi har ledd av dette, sier Bakke.

De vakreste ting i livet

DE VAKRESTE TING I LIVET: Det har blitt veldig populært å dekorere hjemmet sitt med tekst. Det mener interiørekspert Halvor Bakke er noe av det styggeste han vet om.

Foto: Ola Nymo Trulsen

trebokstaver på vinduskarm: «HOPE»

HOPE: Interiørekspert Halvor Bakke håper at folk gir seg med slike bokstaver i vinduskarmen.

Foto: Danny Hope (CC BY 2.0)

I formiddag publiserte NRK Ytring en kronikk fra bloggeren Oddgeir Hepsø, der han går rett i strupen på en ny interiørtrend.

Hepsø irriterer seg over at folk har begynt å skrive ting som «LOVE», «ENJOY» og «Falling in love is the beginning of everything» på interiøret sitt.

Kronikkforfatteren får både støtte og motstand på Facebook og i kommentarfeltet under saken.

– Det handlar altså meir om smak enn om praktisk funksjon. Og dermed kjem det snobbete utgangspunktet til artikkelforfattaren fram: Han syns ikkje dette er fint, og derfor kan han ikkje skjønne kvifor andre vil ha det slik, skriver Kristina Leganger Iversen i kommentarfeltet.

Andre mener Hepsø setter fingeren på noe de har irritert seg over lenge.

– Liker ikke skrift på ting jeg heller. Synes rett og slett at ting blir stygt hvis det står noe på dem. Heldigvis har jeg og mannen helt lik smak på det, skriver Marja Hansen idet samme kommentarfeltet.

– Jeg hater disse bokstavene

Halvor Bakke

SLAKTER: Halvor Bakke synes bokstavtrenden er både stygg og utrendy.

Foto: Best Company

Nå går interiørekspert Halvor Bakke hardt ut mot trenden.

– Dette er min hjertesak. Jeg hater disse bokstavene, sier Bakke.

– Ja, jeg ser det står «vin» på vinglasset ditt. Det visste jeg jo fra før, tenker jeg.

Bakke har vært interiørekspert i TV-programmene «Homsepatruljen», «Dekor» og «Norges styggeste rom» på TV 3. Han forteller at trenden har vært til stor irritasjon i sistnevnte program.

– Du aner ikke hvor mye vi har ledd og holdt på med dette i «Norges styggeste rom». Hver eneste én hadde bokstaver rundt om i hjemmet.

Skylder på kvinnene

Interiøreksperten forteller at han ikke er 100 prosent sikker på hvor trenden kommer fra, men han har en anelse.

– Det kommer fra «shabby chic»-tiden, som forresten er ut for fem år siden. Etter at den industrielle stilen overtok, ble det veldig populært med gamle butikkskilt, reklameskilt og sånn. Så dette henger nok igjen fra disse to. Det er en avart av to stiler som har kommet ut av proporsjoner.

– Men dette er jo populært. Vil du si det er trendy?

– Det er jo å få kjøpt overalt, så på en måte er det «in». Men det er absolutt ikke hverken trendy eller pent.

Bakke retter skyldens pekefinger mot kvinnene.

– I parforhold er det 90 prosent kvinner som bestemmer hvordan det skal se ut hjemme. Så dette er det nok jentene som har dratt inn, ja.