Debatt: Bør Heidi Hauge spilles mer i norsk radio?
Heidi Hauge er artisten som kom fra ingenting og det lille selskapet Showtime Records for så å bli en av de mestselgende norske artistene i Skandinavia.
Har brukt en brøkdel
Bare i Norge har hun snart solgt 170.000 eksemplarer av sine fire album ”Country rose”, ”Country time”, ”Country girl” og ”Country blue”. Nå har de to sistnevnte platene passert 25.000 solgte i Danmark, der de er blitt tv-annonsert med minimale midler.
- I Danmark har vi kjørt kampanje på TV2, men vi har ikke brukt mer enn en brøkdel av hva store selskaper kan bruke. Listeplasseringene i Danmark kommer av at listene er basert på bedre grunnlag enn listene i Norge. Da får vi også et betydelig mer-salg, som vi går glipp av i Norge, sier Arvid Berge i Showtime Records til Farojournalen.
Begrenset kampanje
I Sverige slapp hun albumet ”Country Girl” denne sommeren og har solgt 12.000 på fem uker og ligget både lengre og høyere på listen enn a-has album ”Lifelines”. I Danmark har ”Country blue” vært blant de ti mest solgte platene i de fem ukene siden plata kom ut der.
- Der har vi kjørt en veldig begrenset kampanje på TV3, så det er nesten rart at albumet har kommet inn på lista. Den er nesten ikke å få tak på i butikk i Sverige. Jeg har sett litt i platebutikkene, og det er mange som ikke har den. Enkelte butikker har bare én ”Country girl” inne, mens de kan ha 40 ”Klassisk Kalvik” fordi den skal tv-annonseres seinere i høst, forteller Berge til Farojournalen.