I tillegg til det TV 2 tjener på annonsører og tekstmeldinger når idolene synger på skjermen, kommer verdien av den redaksjonelle omtalen programmet får i norske aviser.
Over 100 helsider
En opptelling Aftenposten har gjort, viser at både VG og Dagbladet har hatt over 100 helsides avisoppslag om årets Idol-deltakere siden starten 21. januar. Aftenposten har selv hatt 24 helsideoppslag om programmet.
- Redaksjonell omtale har 3-5 ganger høyere verdi enn annonsepris fordi redaksjonelle sider har flere lesere enn annonsesider. I tillegg er troverdigheten på redaksjonell omtale høyere enn på reklame, sier administrerende direktør Claus Sonberg i Burson-Marsteller til avisen.
Reklamebyrået har regnet ut at VG hittil har gitt TV2 en reklameeffekt på 112 millioner kroner. Tilsvarende tall for Dagbladet er 58 millioner og Aftenposten 14 millioner kroner.