Så sent som i denne inneværende sesong, har Radioteatret sendt nyskrevne stykker av de to Ibsenpris-vinnerne Liv Heløe og Finn Iunker.
Finn Iunker debuterte i Radioteatret med stykket Ifigeneia i februar, som også ble laget i 5.1-surround, med regi av Morten Cranner og lyddesign av Tormod Nygaard. Mens Liv Heløe hadde sitt andre stykke på lufta denne vinteren, det 15 minutter lange stykket Joachims død. Året før debuterte hun med lyddramaet «Veien hjem».
Både «Veien hjem» og «Ifigeneia» er stykker som bidro til at Liv Heløe og Finn Iunker denne uken mottok den prestisjetunge «Ibsenprisen».
IBSENPRISVINNER: Liv Heløe (Foto: Fredrik Arff).
Juryens begrunnelse
I Ibsenminneåret 2006 er det for juryen stor grunn til å glede seg over den norske dramatikkens status. Juryen har vurdert rekordmange manus, 52 i tallet, og vi registrerer at mange års innsats for å styrke norsk dramatikk har båret frukter. Med årets tildeling ønsker juryen å uttrykke gleden vi har følt over den store spennvidden i dette feltet. Derfor utnevner vi i år to prisvinnere, som hver på sin måte markerer det ypperste av det som skrives av norsk dramatikk i dag.
Liv Heløe
Liv Heløe har i 2005 hatt fire urpremierer ved norske teatre. Hun skriver i en tradisjon med sterke røtter i i norsk teater. Hun viser stor tematisk bredde, politisk engasjement og eksponerer dramaturgisk styrke og kløkt gjennom stykkene «Lise L» på Nationaltheatret i Oslo, «I dag og i morgen» på Hålogaland teater, «Veien hjem» i Radioteatret og «Dag» for Den unge scenen (DUS) som ble spilt i Oslo under den nasjonale festivalen på Det Norske Teatret i mai 2005.
Tematisk har hun i et teatersamarbeid med skuespiller, dramaturg og regissør, behandlet den spanske borgerkrigen i «Lise L.», vist omkostningene ved fraflytting fra utkant til sentrum gjennom «I dag og i morgen», omhandlet narkotikasmugling og en families oppløsning i «Veien hjem», og ikke minst tatt opp møtet med dagens rotløse ungdom gjennom «Dag», som skulle forståes, spilles og behandles av unge spillere som er nærmere i alder til problemene enn hun selv.
Hun behandler tilsynelatende hverdagslige tildragelser i menneskenes liv, men når arbeidet med tekstene hennes utvikler seg, åpner hun for store dyp i den menneskelige psyke og viser til en skarp iakttakelse av felles menneskelige og politiske problemstillinger som det globaliserte samfunn stiller opp for oss alle.
IBSENPRISVINNER: Finn Iunker (Foto hentet fra pressetjenesten til Ibsenprisen i Skien. Fotograf ikke tilkjennegitt).
Finn Iunker
slo igjennom som dramatiker i 1994 med stykket The Answering Machine. Siden den gang har stykkene hans vært spilt i en lang rekke europeiske land, samt i Canada, og er utgitt på tre språk. Iunker skriver i en politisk og satirisk tradisjon, med sterke referansepunkter hos bl.a. Bertolt Brecht.
I 2004 ble han innstilt til nordisk dramatikerpris for Iphigeneia og Dealing With Helen, begge satiriske overskrivninger eller travestier av klassiske greske tragedier. I et kjapt og nærmest sitcom-aktig språk skildres de greske soldatenes stadig skiftende beveggrunner for å utradere nabostaten Troja. Skildringen av krigens banalitet, absurditet og fullstendig sviktende idégrunnlag er skremmende aktuell også i forhold til de kriger vi er vitne til i dag.
I Orkhons død (2005) vender han seg mot vår samtid helt konkret. Skildringen av de rotløse barna i kloakken under Ulan Bator er i sin logiske konsekvens klar og lysende tragisk. Påpekningen av kunsten, i dette tilfellet teaterdramatikken, som en løsning på barnas fattigdom og en vei ut av kloakken er en tankevekkende og ironisk kommentar til den forvirrede råskap som ellers hersker blant de unge; utstøtte og forfulgte av omstendigheter de selv ikke har kontroll over. Samfunnet under gatene speiler også det globaliserte samfunnet i gatene.
Politisk engasjerte
Både Heløe og Iunker er sterkt politisk engasjerte dramatikere. De skildrer de sosiale, men også personlige oppbruddsituasjoner som oppstår i kjølvannet av globale politiske og økonomiske prosesser. Vi observerer med glede at flere dramatikere igjen våger å ta tak i politiske spørsmål.
Liv Heløe er for tiden blant de mest spilte dramatikere her i landet. Finn Iunker har lenge gjort seg bemerket i Europa. Tildelingen av Ibsenprisen 2006 viser til at de begge to fortjener å bli spilt på teatre både hjemme og i fremmed språkdrakt i utlandet. God pris til dem begge!