Shining-frontfigur Jørgen Munkeby går i dag hardt ut mot unge norske musikere, i en kronikk på Ytring.
Den jazzutdannede saksofonisten mener mangelen på norske supertalenter innenfor musikken kommer av mangel på dedikasjon og øvelse her til lands.
«USA, Kina, Japan, og Øst-Europa har tradisjonelt produsert en enorm mengde slike supertalenter, og det er blant annet disse enormt tøffe og dedikerte enerne vi som norske musikere skal konkurrere mot», skriver Munkeby.
- Les også: Shining-gitarist gikk på trynet
Viser til Oscar-nominert musikkfilm
Musikeren henviser til den Oscar-nominerte filmen «Whiplash» når han sier at utallige mengder timer med trening må til for å få frem talent i verdensklasse.
Filmen handler om en ung jazztrommeslager som går på et av verdens beste musikkonservatorier, Schaffer. Der blir han til tider sadistisk behandlet av sin musikklærer.
«Filmen «Whiplash» viser hvor mye man må ofre for å bli best i verden. Norske musikere har det ofte for godt til å ville ofre like mye», skriver Munkeby.
- Les også: Honningbarna-trommis bitt av kobra
Honningbarna-vokalist: – Banalt
Cellist og vokalist i Honningbarna, Edvard Valberg, hisser seg opp over Munkebys utspill. Han sluttet nemlig på musikkonservatoriet av nøyaktig de grunner som Munkeby vil fremme.
«Å sykemelde norsk musikk fordi ungdommen ikke øver nok på fela virker i det hele tatt banalt», skriver Valberg.
Han mener Shining-vokalisten fronter en «ekkel macho-mentalitet».
«Denne «If you’re not first, you’re last»-greia har en ekkel macho-mentalitet og jeg sliter med å forstå hvorfor det skal være et ideale innenfor musikk. Det har det i hvert fall aldri vært for meg, Honningbarna, eller for noen av heltene mine.»
- Les også: Tro og evighet (anmeldelse)
MFO støtter Valberg
Nestleder Christine Thomassen i Musikernes Fellesorganisasjon er enig med Valberg.
Hun viser til den ferske kunstnerutredningen når hun sier at de aller færreste blir rike av kunsten sin, og dermed må jobbe desto hardere.
– Jeg er uenig. Min oppfatning er at norske kunstnere og musikere jobber veldig hardt. Alle som velger å gå kunstens tøffe vei er motivert av å levere kunst på ypperste nivå, ikke sosiale ordninger, sier Thomassen.
- Les også: Inntektene stuper for norske kunstnere