Hopp til innhold

Helvete har frosset over

The Eagles er kanskje det beste eksempelet på at helvete er kaldere enn sitt rykte.


the Eagles, left to right, Timothy Schmidt, Don Henley, Glen Frey and Joe Walsh
Foto: IVAN SEKRETAREV / AP

Hell Freezes Over (1994)

Les også: Det store gjenforeningsåret

I 1994 kom "Hell Freezes Over", en langspiller fra The Eagles etter at de fjorten år tidligere sa det antagelig var mer sannsynlig at helvete fryser til is, enn at de igjen skulle samles i ett rom. Det måtte i såfall være i en rettsal, langt mindre i et studio.

Men så frøs altså helvete til. Og i fjor slo sannelig Take That seg sammen igjen, dog uten Robbie. Bare så synd at jentene var blitt voksne. Det samme gjorde Pink Floyd, som la gamle stridigheter bak seg en halvtimes tid for å spille sammen på Live 8.

Kaldere i helvete

Om global oppvarming gjør det varmere her på jorda, later det til å bli kaldere i helvete. Det fryser over gang på gang.

Buzzcocks anno 1996

Hittil i år har The Smashing Pumpkins, The Sugarcubes, Dinosaur Jr., My Bloody Valentine , Wet Wet Wet, The Jesus and Mary Chain, James, Genesis, Crowded House, Rage Against The Machine, Van Halen og, puh, The Police varslet gjenforeninger. Hvorfor, spurte Musikknytt.

Money money money

- Penger, sier Jørgen Hegstad, musikkprodusent i P3.

- Jokke var en ærlig sjel, han kalte gjenforeningsplata ”Spenn”. Enkelt og greit.

1988: Savner vi det ikke?
Foto: Christiansen, Ole / Scanpix

- Mener du at de overhode ikke har noe musikalsk å melde?

- Vel, du har jo noen som tror de har kommet opp med et nytt killer-riff etter alle disse årene, men de lurer som regel ingen andre enn seg sjæl, forteller Hegstad.

Han nevner også at det kan henge sammen med at konsertvirksomhet, relativt sett er blitt mye viktigere (les: lukrativt) enn å gi ut plater i mp3-alderens tid. Før spilte man konserter for å kunne gi ut plater; nå spiller man inn ei plate for å kunne dra ut på veien.

Danser igjen

Og sannelig, etter at 120 Days har satt Kristiansund på rockekartet igjen, har det begynt å rikke i dansefoten til Frode Alnæs og Dance With A Stranger også. Musikknytt satte han til veggs. Gjør du det kun for penga?

- Jeg er litt lei av at et comeback alltid problematiseres, og at vi av den grunn tillegges rene kommeriselle hensikter. Vi har først og fremst et meddelelsesbehov, forklarer gitaristen.

- Vi elsker å stå på scena og vi føler ennå at vi har noe ugjort. Dessuten merker vi en viss etterspørsel etter vår type band. Vi har en plass i samtida vi også.

Unntak som bekrefter regelen

Tilbake til musikkprodusenten i P3. Finnes det skikkelig gode eksempler på comeback?

- Nei, i hvert fall ikke som jeg kommer på i farta. Eller jo, kanskje Buzzcocks. Men det er unntaket som bekrefter regelen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters