Hopp til innhold

Kulturministeren slår tilbake i slaget om spelene

En kritiker kalte norske spel konservative, selvhøytidelige og dårlig teater. – Jeg hadde virkelig håpet at den tiden skulle være forbi at noen forteller folk hva som er god og dårlig kultur, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Spelet om Heilag Olav på Stiklestad 2014

STIKLESTAD: Fra «Spelet om Heilag Olav» i 2014. Dette er ett av 100 spel som trekker 200 000 publikummere hvert år.

Foto: Hans H. Bjørstad

Pilegrimsferd fra Oslo til Trondheim

KULTURMINISTEREN: Publikum får selv avgjøre hva som er godt eller dårlig, sier Linda Hofstad Helleland

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Hun mener det er opp til publikum å felle en dom over kvaliteten. – Mange av spelene formidler norsk historie og kulturarv. De mobiliserer frivillige og skaper et enormt lokalt engasjement, sier Helleland.

Teaterviter og teaterkritiker Julie Rongved Amundsen ved Universitetet i Oslo har uttalt at en del norske spel holder lav teaterkvalitet. Hun holder fast ved den kritikken, og reagerer på kulturministerens innspill i debatten.

– Udemokratisk og underlig

julie rongved amundsen

TEATERKRITIKEREN: Utspillet er udemokratisk og underlig, mener Julie Rongved Amundsen

Foto: Ole Dalen / NRK

– Jeg inviterer til debatt. Og hvis kulturministeren virkelig mener at den tiden er forbi at kritikere skal diskutere hva som er god og dårlig kultur, så synes jeg det er både udemokratisk og underlig, sier Amundsen.

Hun legger til at hun håper og tror at det ikke akkurat er det Linda Hofstad Helleland har ment.

– Vil heie på spelene

Spel er populært i dette landet. I 2016 ble det satt opp 70 oppsetninger i Norge som kan karakteriseres som spel, viser tall nettstedet Spelhandboka har gitt NRK.

I 2017 spilles over 100 spel rundt omkring i Norge. De blir sett av over 200 000 mennesker.

– Jeg vil heie på dette, og synes ingen skal definere at folk har dårlig kultursmak, sier kulturministeren.

Julie Rongved Amundsen er enig i at folk helt sikkert har gode spel-opplevelser.

– Men de kunne jo vært enda bedre. Selve teateropplevelsen, med gode tekster og fin dramaturgi, kunne gitt publikum det de fortjener, sier hun.

Noen dommer vil hun ikke være. Men hun vil ikke se bort fra at bedre spel kunne nådd enda flere mennesker enn de gjør i dag.

– Noen spel forherliger også den norske historien, særlig middelalderspillene, mener Amundsen.

– Vår kulturarv

Kulturministeren vil heie på spelene som hun mener trekker fram viktig historie og kulturarv.

– Vi skal rose det, selv om jeg selvfølgelig anerkjenner at fagpersoner kan ha en annen mening enn de 200 000 som bruker sommeren til å reise rundt i Norge for å oppleve spel. Det har så mye og si for identiteten til folk, og derfor holder jeg med de 200 000 nordmennene, sier Linda Hofstad Helleland.

– Det er publikum som definerer hva som er best for dem. Det er ikke alle som foretrekker Operaen eller Nationaltheatret. De vil heller reise på spel i Sommer-Norge.

Se en full oversikt over alle spelene som spilles i år

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters