Hopp til innhold

Kaller norske spel «konservativt, selvhøytidelig og dårlig teater»

Det er i dag rundt 100 aktive spel i Norge. Lokale teaterstykker basert på myter og norsk historie. – Mange av dem har svært lav kvalitet, mener teaterviter som skriver bok om temaet.

stikle

STIKLESTAD: Fra «Spelet om Heilag Olav» på Stiklestad i 2001. Paul Ottar Haga spiller heilage Olav og Eir Inderhaug spiller Gudrun. I dag er det andre skuespillere som spiller rollene.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Olav den hellige rir triumferende inn på gresset foran tusenvis av tilskuere i friluftsteatret.

– Kongen skal være velkommen til gards, deklamerer en av skuespillerne.

Hver sommer i snart 65 år har «Spelet om Heilag Olav» blitt satt opp som teater i Verdal i Nord-Trøndelag. Til sammen er det solgt over 800.000 billetter til forestillingen om kong Olavs siste dager før slaget på Stiklestad.

Spel er populært i dette landet. I 2016 ble det satt opp 70 oppsetninger i Norge som kan karakteriseres som spel, viser tall nettstedet Spelhandboka har gitt NRK.

Tar vi også med spel som settes opp annethvert år eller sjeldnere er det rundt 100 aktive spel i Norge.

Spel karakteriseres her som «regionale, lokale teaterstykker som tar utgangspunkt i myter, sagn eller en kjent historisk hendelse».

Se en full oversikt over alle spelene som spilles i år her.

Dårlig teater

Men ikke alle er like begeistret over de norske spelene. Teaterviter og teaterkritiker Julie Rongved Amundsen ved Universitetet i Oslo er en av dem.

Det uttalte hun først til Klassekampen tidligere i år.

julie rongved amundsen

KRITISK: Julie Rongved Amundsen har en doktorgrad i teatervitenskap. Hun er også teaterkritiker og skribent.

Foto: Ole Dalen / NRK

– En del norske spel holder lav teaterkvalitet. De er deklamerende, ideologisk selvhøytidelige og har veldig ofte dårlige tekster og dramaturgi, sier hun til NRK.

Rongved skriver for tiden en bok om historiske spel og har sett 12 av de norske spelene rundt om i landet.

– Spelene er konservative og har en gammeldags spillestil. Med en manglende evne til å utfordre teaterformatet, sier hun.

Rongved mener publikum fortjener en høyere kunstnerisk nivå og syntes spelene undervurderer publikum. Spesielt trekker hun frem Stiklestadspelet.

– Det er et dårlig spel. Teksten holder ikke mål. Stiklestadspelet har mye ressurser og bruker flinke folk. Så de burde gjøre noe mer spennende med den norske kulturarven, sier hun.

Feil premiss

Regissør for Stiklestadspelet for andre året på rad, Hanne Tømta, er ikke helt enig i Amundsen.

Hanne Tømta

REGISSØREN: Hanne Tømta er til vanlig sjef på Nationaltheatret. I sommer regisserer hun Stiklestadspelet.

Foto: NRK

– Hun forholder seg ikke til hele spel-fenomenet, og tar ikke med premisset om at dette i stor grad er basert på frivillighet og amatører. Det virker som hun vurderer spel kun rent teaterfaglig. Og der kan hun nok ha et poeng, sier Tømta og understreker:

– Spel er også veldig sosialt og et viktig møtepunkt mellom mennesker i mange generasjoner.

Tømta, som til vanlig er sjef på Nationaltheatret, er helt uenig i kritikken rettet mot Stiklestadspelet.

– Her virker det som om hun kun forholder seg til teksten i stykket, sier hun.

Kongens mening

Skuespiller Trond Espen Seim, som spiller kongen på Stiklestad, understreker også det viktige fellesskapet et spel gir.

Trond Espen Seim

KONGEN: Trond Espen Seim spller kongen på Stiklestad for andre året på rad.

Foto: NRK

Han har følgende kommentar til Amundsens kritikk:

– Jeg har sett mer moderne teater enn Stiklestadspelet, men jeg har også sett mye teater som skal være moderne og som ikke nødvendigvis er bedre av den grunn, sier han.

Rongved Amundsen er enig i at norske spel kan være samlende i et lokalsamfunn.

– Spel er veldig hyggelig for folk i lokalsamfunnet og gir et godt samhold. Derfor har også spel et kjempestort potensial til å bli bra teater, sier hun.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka