Det kom som en overraskelse på de fleste da et lite firma i Farsund hadde søkt om varemerkebeskyttelse på en logo av fossilet Ida. Ikke minst tok firmaet Naturhistorisk museum i Oslo på senga.
LES:
- Har sikret oss for framtiden
Nå har museet levert inn en søknad på navnet «Ida – the link».
- Som museum er ikke vi eksperter på dette, men jeg tror ikke skadevirkningene er så veldig store. Vi har nå sikret oss varemerkerettighetene for navnet «Ida – the link» og dermed har vi sikret oss for framtiden, sier Arne Bjørlykke, direktør ved Naturhistorisk museum.
Da funnet, eller kjøpet, av Ida ble lansert tidligere i vår, ble betegnelsen «the missing link» brukt, blant annet i lanseringsfilmen om fossilet. Nettopp det er det
. Bjørlykke tror likevel ikke at det nye navnet vil bli oppfattet som problematisk.- Det har vært kritisert å dra det videre til «the missing link», men jeg tror de fleste nå er enige om at dette er et viktig ledd i utviklingen av primatene, sier han som understreker at de ikke vil bruke ordet «the missing link» om Ida.
- Kommer til å klage
Patentstyrets behandlingstid av nye søknader er tre til fire måneder, og avdelingsdirektør i Patentstyret, Otto Scharff, vil derfor ikke si for mye om behandlingen av de ulike søknadene som nå er kommet inn.
- Det jeg kan si, er at vi behandler det som kommer inn av søknader basert på at det må ha tilstrekkelig særpreg, det skal skille seg fra andre varer og tjenester, både det som går på logoutforming og navn.
Scharff sier også at Naturhistorisk museum kan protestere på søknadet fra Farsundfirmaet. Det bekrefter Bjørlykke at de kommer til å gjøre.
Ja, vi kommer til å klage dette inn for Patentstyret, og vi vil også se på om firmaet har rettighetene til å bruke bildet av fossilet.