Hopp til innhold

Har hjulpet folk å forstå Karpes nye album: – Tårene rant

Yohan Shanmugaratnams tolkning av Karpes nye låt har truffet tusenvis av hjerter.

Slik tolket han låten

Yohan Shanmugaratnam er journalist i Klassekampen og forfatter av boken «Vi puster fortsatt».

Etter å ha hørt låten «Baraf/Fairuz» på Karpes nyeste album, bestemte forfatter og journalist Yohan Shanmugaratnam seg for å skrive en kommentar i Klassekampen.

Litt uventet, tok kommentaren helt av på sosiale medier, forteller Shanmugaratnam.

– Jeg visste ikke hvor relevant det var for andre, men det viste seg at det var det.

Yohan Shanmugaratnam

Yohan Shanmugaratnam er takknemlig for tilbakemeldingene han har fått på kommentaren i Klassekampen.

Foto: Siamak Nematpoor / NRK

Journalisten er også styremedlem i Patel & Abdelmaguid Foundation, fondet Karpe har laget for å støtte prosjekter for flyktninger, asylsøkere og innvandrere.

Reaksjonene har rent inn i etterkant

Artist Sondre Lerche delte teksten etter at han leste den, fordi han mener det er mange i Norge som har godt av å tre inn i den sorgen Shanmugaratnam beskriver.

Sondre Lerche i et pressefoto sluppet i forbindelse med plateutgivelsen «Patience».

Sondre Lerche ble grepet av teksten og situasjonen den beskriver.

Foto: Jen Steele

– Jeg ble grepet av situasjonene og bildene teksten beskrev så klart; den hverdagslige melankolien i det å se foreldrene sine være sårbare, bli gamle, og streve i andre ende av livssyklusen, attpåtil langt vekke fra der livet begynte.

Teksten har hjulpet Lerche å forstå både første- og andregenerasjonsinnvandrerens ensomhet, og ikke minst den store verdien av at Karpe setter ord på det, skriver han til NRK.

Etter det NRK erfarer ble teksten svært godt mottatt av Chirag og Magdi også.

Karpe

Karpe har også uttrykket takknemlighet for teksten til Shanmugaratnam.

Foto: Gitte Johannessen

Programleder og musikkjournalist, Sandeep Singh, ble så rørt at tårene rant.

Jeg visste ikke at jeg skulle reagere sånn her. Det som spesielt traff meg er når han snakker om hvordan våre migrant-foreldre er vår siste link til røttene våre. Det traff ekstra hardt oppå verset til Magdi.

FLERE FORDELER: Tidligere musikkanmelder og programleder Sandeep Singh tror fordelene ved virituelle konserter er mange.
FOTO: Jonathan Vivaas Kise

Sandeep Singh er programleder og aktuell med podkasten «Musikkrommet» på NRK.

Foto: Jonathan Vivaas Kise

Stortingsrepresentant Kamzy Gunaratnam (Ap) visste ikke om hun skulle ta kontakt med Yohan eller foreldrene sine først, etter at hun leste teksten.

Kamzy Gunaratnam, varaordfører i Oslo (Ap)

Kamzy Gunaratnam er takknemlig for teksten og sine foreldre.

Foto: Lisbeth Skei / NRK

Det stod mellom å melde han med EN gang, samtidig som at jeg hadde jeg lyst til å melde mamma og pappa si at jeg er så takknemlig for alle erfaringene jeg har fått ved å «vokse opp» sammen med de i dette landet.

Forfatter Mala Wang-Naveen mener dette er den beste analysen av albumet til Karpe.

Mala Wang-Naveen

Mala Wang-Naveen synes det er den beste analysen hun har lest om Karpes nyeste album.

Foto: Aftenposten

– Den fanger smerten og gleden i albumet som Karpe selv har gitt merkelappen diaspora-pop. Teksten er like naken, kompromissløs og ærlig som albumet. Vi som er barn av innvandrere har en egen kompetanse på mangfoldet i livene våre, men Karpe og Yohan har tolket det for oss. Det er befriende og det treffer hjertet.

Stortingsrepresentant for Rødt, Seher Aydar, begynte å gråte da hun leste teksten første gang. Den traff henne rett i hjertet.

Seher Aydar

Seher Aydar felte noen tårer da hun leste teksten første gang.

Foto: Einar Aslaksen / Rødt

For den var ekte. Våre historier, følelser og erfaringer ble løfta opp på en måte som ga et fellesskap. Det var fint og viktig. Det høres kanskje heftig ut å beskrive en tekst i en avis med så store ord, men jeg har ikke lyst til å pynte på det.

Selv forteller Shanmugaratnam at han har fått ekstremt mange positive tilbakemeldinger.

– Responsen har vært veldig overveldende, sier Shanmugaratnam og legger til:

– Jeg fikk meldinger og e-post fra majoritetsnordmenn, eldre folk, som skrev at de aldri har tenkt på dette før eller har skjønt tekstene til Karpe før de leste kommentaren min. Men jeg har også fått tilbakemelding fra yngre folk som også har foreldre fra andre deler av verden, og som har følt på det jeg har skrevet om.

Yohan Shanmugaratnam, forfatter, klassekampen

Yohan Shanmugaratnam er journalist i Klassekampen og forfatter av boken «Vi puster fortsatt".

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)