På spillestedet Checkpoint Charlie i Stavanger har de aldri booket så mange norske artister tidligere som denne våren, forteller Tom Håkon Brekke.
Han lister opp alle de norske artistene Checkpoint Charlie skal ha denne våren, og er begeistret for utviklingen for norsk musikk.
Forsøker å booke norsk
- Ja, definitivt. Nå er jo norsk musikk blitt hype, så jeg bare håper at norsk media og alle andre aktører kan stå løpet ut. For nå er det jo populært å kjøpe norsk
Tomas Felberg og We besøker Stavanger og Checkpoint Charlie 12. februar og er med på å bringe norsk musikk til folket. Foto: Rune Johansen, NRK.
musikk og Platekompaniet kjører kampanje med norsk musikk et par uker, så det er jo veldig gledelig for oss som driver med norsk musikk.
- Vi forsøker jo å booke mest mulig norske band, og har aldri hatt så høy norskprosent som vi har denne våren, forteller Tom Håkon Brekke til Musikknytt i NRK P1.
Brekke som jobber på spillestedet Checkpoint Charlie beskrives som en ildsjel utenom det vanlige og er kanskje noe over gjennomsnittet interessert i å booke norske artister. Men Jarle Savio i Norgesnettet som organiserer mange mindre spillesteder bekrefter overfor Musikknytt at dette er en tendens som gjør seg gjeldende over hele landet.
Tidligere har Brekke imidlertid kritisert plateselskaper for å tenke for lite langsiktig, men følger at dette er i ferd med å forandre seg.
- Fortsatt mange gode som ikke er oppdaget
- Jeg har følelsen av at dette har begynt å snu litt nå, og det er kanskje takket være mange av de mindre plateselskapene som er kommet til i landet de siste årene. De har begynt å bygge opp sine egne artister og prøver å tenke litt mer langsiktig. Samtidig virker det som en del av agentene som booker artistene også er flinkere til å tenke litt mer langsiktig.
- Problemet vi slet med en periode var jo det at det kom band som ble hypet voldsomt, og som skulle ha ekstreme honorarer, men som knapt var kjente. Og dersom du som en uerfaren arrangør booker inn et slikt band og går skikkelig ad undas, så har du et problem.
- Hvordan skal man sørge for at denne utviklingen fortsetter?
- Det er mange som har ansvar for dette, og musikkbransjen har et ansvar for å sørge for at det er kvalitet man gir ut, og at man ikke hyper opp ting som ikke er bra nok, slik man ofte har sett i England. Så hvis alle leddene sørger for at det er kvalitet og selger det på riktig måte så tror jeg det kan fortsette en stund. Og det er fryktelig mange band i Norge som fortsatt er på vei og som ikke har fått noen hype ennå, mener Brekke.