De norske forlagene, og dermed også gjelden deres, blir stadig større. Gyldendal har nå over 600 millioner kroner i gjeld. Den langsiktige gjelden på over 220 millioner kroner skyldes hovedsaklig oppkjøpet av bokhandlene i Libris-kjeden i fjor.
Må søke salgbare titler
Debatten om kommersialisering av bokbransjen har skutt fart etter at redaktør i Tiden Norsk Forlag, Geir Gulliksen, i forrige uke gikk av i protest. Generalsekretær i Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening, Trond Andreassen, frykter at Gyldendal vil tenke mer kommersielt framover.
- Denne gjelden må jo betjenes; det vil si at de må tjene mer penger på salg av bøker enn før. Og det betyr at de må søke å finne boktitler som selger bedre i markedet enn de bøkene de selger i dag, som igjen betyr en kommerialisering av boklistene til Gyldendal, mener han.
Økt antall utgivelser
Geir Mork
Andreassen mener det må bli en naturlig konsekvens å skvise ut viktige bøker med lite salgspotensiale til fordel for bøker med større markedspotensiale. Men konsernsjef Geir Mork i Gyldendal er ikke enig.
- Vi kan ikke se at det er mulig å finne fakta som begrunner en slik påstand. Vi har økt antall utgivelser vesentlig de siste årene, og har aktive planer for å utvikle forlaget og redaksjonene.
Garanterer ikke-kommersielle utgivelser
Mork mener at kommersialiseringsfrykten er en latent frykt. Den har kommet og gått i 150 år.
- Det er ikke tvil om at den har hatt gode kår de siste årene. Men vi har aldri brukt så store ressurser på redaksjonene våre og har aldri utgitt så mange enkelttitler som nå, forteller han.
- Men kan du garantere at dere ikke kommer til å velge bort bøker som er viktige, men som dere ikke kan tjene så store penger på?
- Ja, det kan vi garantere. Det går på meningen av det vi holder på med, understreker Geir Mork.
Kjetil Berg
Kulturnytt, NRK P2, 5 juni 2001
Bearbeidet for nett av Tori Skrede