Kommentar av Arne Kristian Gansmo, Musikknytt NRK P1.
Christer Falck tok på seg rollen som whistleblower, og får svi for dette ved å bli utestengt fra bransjens viktigste markedsføringsmaskin. Foto: NRK.
Visste du at Toyota Corolla er Norges mest solgte bil så langt i 2005? 274 Corollaer har Toyota Norge solgt, eller 6,5 prosent av alle solgte personbiler så langt i år. Den nest mest solgte bilmodellen er også en Toyota; Toyota Avensis. 235 Avensiser har vi kjøpt her til lands så langt i år.
Ikke bare plassering
Dette vet jeg fordi Toyota har kjøpt helsidesannonser i avisene for å fortelle meg det. Der skryter Toyota også over at de med 1057 solgte biler i alt har grabbet 18,2 prosent av det norske bilmarkedet. Toyota har også den mest solgte varebilen.
Hvorfor skal vi tro Toyota på dette? Vel. Tallene kommer fra Opplysningsrådet for Veitraffikken, som altså oppgir selve salgstallene, og ikke bare listeplasseringene.
Hva skal vi tro
Du som hører på Musikknytt er kanskje ikke så interessert i omsetningstall for bilbransjen, men den dagen du skal kjøpe deg en bil vil du kanskje legge vekt på hva andre bilkjøpere har valgt før deg.
Sånn er det med musikk også. Det mest solgte albumet forrige uke blir nummer én uka etter på denne ukas VG-lista Topp 40. Det er i alle fall det vi skal tro.
Reklameplass
En god listeplassering virker som en kjøpsanbefaling, men det gir dessuten noe mer enn en god plassering i nybilsalgstatistikken. De store platebutikkkjedene gir nemlig rabatt og god eksponering på de mest solgte albumene. Som igjen gir enda mer salg.
Dessuten får de mest solgte platene enda bedre distribusjon ved at store kjedeaktører som Posten, Statoil, Esso helst bare tar inn de platene de har mest tro på. Nemlig de som selger mest. Dermed får et album flere hundre nye salgsteder. Pling. Mer penger i kassa. VG-lista er en viktig del i platebransjens selvforsterkende markedsføringmaskin.
Synliggjøring
Det er dette Christer Falck har begynt å pirke borti. Han har utfordret troverdigheten til platesalgslistene. Gjennom å åpent innrømme sitt juks har Falck synliggjort hvor enkelt det er for alle aktører å trikse med listene. Han har sådd tvil om de 20 singlene på Topp 20-lista virkelig er de mest solgte singelplatene i kongeriket. Selger virkelig nummer 1 på VG-lista Topp 40 mer enn album som har brorparten av sine platekjøpere på bensinstasjoner og på Posten?
Vi som betrakter musikkbransjen fra utsiden vet innerst inne at datagrunnlaget for VG-lista er syltynt. Hver liste er basert på omsetningstall fra om lag 100 salgsteder som registrerer hvert platesalg etter tittel. Dermed blir ikke salget fra de store omsetningsleddene som Esso og Posten med i listegrunnlaget. De registrerer kun antall solgte plater uansett artisten eller tittel.
Farlig
Med et så svakt datagrunnlag er det veldig viktig for platebransjen at ingen stiller spørsmål ved seriøsiteten til VG-listene, som altså ikke er laget av VG, eller av NRK som også sender programmer basert på disse listene, men av platebransjen selv; Grammofongrossistenes Forening GGF. Christer Falcks lille stunt er derfor farlig for hele bransjen.
GGF sitter på salgstallene for hvert album og hver singel. Men disse tallene får vi ikke se. Kun plateselskapene har tilgang til de rapporterte salgstallene.
Pinlig lavt
Det platekjøpende publikum får ikke vite hvor mange ”Over en by”-album vi kjøpte forrige uke, som ga Kari Bremnes en 7. plass denne uka. Vi får heller ikke vite hvor mange flere eksemplarer James Blunts solgte av sitt album ”Back to Bedlam” for å toppe lista.
Kanskje skyldes det at det registrerte platesalget som ligger til grunn for listeplasseringene er pinlig lavt. For et drøyt år siden sendte nemlig GGF ut sine lister hvor de hadde glemt å fjerne salgstallene. Jeg mener å huske at nummer 1 den uka bare var registrert med drøyt 1000 solgte plater.
Gi oss tallene, så får salgslistene den tilliten de fortjener.