Stadig flere kvinner spiller i symfoniorkestrene. Kise Larsen reagerer på den skjeve kjønnsbalansen i Kulturskolen, som NRK tidligere har omtalt.
- Dette forplanter seg til det profesjonelle musikklivet, sier han.
Les også:
Ny statistikk fra Oslo Kulturskole avslører et stort gap mellom hvilke instrumenter gutter og jenter velger å spille. Dette gjelder særlig klassiske instrumenter.
Jenter utgjør hele 80 og 73 prosent av elevene som spiller henholdsvis strykere og fiolin.
- Frykter kunstneriske konsekvenser
- Dessverre er ikke likestillingen kommet lenger, sier Kise Larsen, som tror at det faktum at kvinner i utstrakt grad er omsorgspersoner vil føre til utstrakt bruk av vikarer i orkestrene i framtiden.
Han frykter at det vil gi til kunstneriske konsekvenser.
- Orkestrene blir vesentlig mer ustabile enn de er i dag, tror han.
Kise Larsen har de siste årene vært med på å fronte et ensemble som har blitt internasjonalt anerkjent for en djerv spillestil og utradisjonelle tolkninger av klassikere som Vivalids "Fire årstider".
Han frykter at kvinnedominerte orkestre vil spille kjedeligere enn dagens orkestre.
- Jeg tror at et orkester som består av veldig mange kvinner, vil være veldig godt, men kjedeligere enn det er i dag. Jeg tror at kvinner læres opp til å være mer skikkelig enn det gutter er, og dermed får du ikke den vågalheten som en bedre kjønnsbalanse vil bringe inn i et orkester, sier Kise Larsen som tror at gutter tør å ta flere sjanser, også når de spiller i et orkester.
- Balanse øker kvalitet
Norsk Teater- og Orkesterforening er en paraplyorganisasjon for alle symfoniorkestrene her i landet. Også spesialrådgiver Trond Okkelmo ser at kjønnsubalansen i Kulturskolene kan være uheldig for de norske symfoniorkestrene.
- Av studentene på Musikkhøyskolen er det så godt som kvinnelig flertall på alle instrumentene som et symfoniorkester består av.
Okkelmo anerkjenner at dette vil øke orkestres kvinneandel i framtiden. Han mener at en eventuell underrepresentasjon av menn ikke er å foretrekke.
- Det er verdifullt at både menn og kvinner søker denne type stillinger. Det øker kvaliteten på musikerne, sier han.
Okkelmo viser til internasjonale undersøkelser som har funnet at orkestre fungerer bedre når det er nesten lik kjønnsbalanse enn om et av kjønnene er i minoritet.
Orkesterdirektør Kise Larsen reagerer på at det hittil ikke er blitt iverksatt noen tiltak mot kjønnsubalansen i Kulturskolenes instrumentundervisning.
- Det synes jeg er lite overveid, og dumt, sier han, og oppfordrer både departementet og Kulturskolene i Norge til å ta ansvar.
- Overrasket
Geir Toskedal, nestleder i Norsk Kulturskoleråd og rektor på Karmøy Kulturskole, sier at han er overrasket over de store kjønnsforskjellene når NRK forlegger ham tallene.
- Det er nok en klar skjevhet på landsplan, men jeg trodde ikke det var så store tall. Dette er nok noe vi vil ta tak i, sier han, samtidig som han understreker at deltakelse ved Kulturskolene er frivillig.
Han tror derfor at man må sette opp konkrete tiltak, eller utviklingsmidler for å rette opp tallene.