Musikkskolen i Oslo har gjennomført en undersøkelse blant sine elever, og kjønnsdelingen er slående.
Bak undersøkelsen står rektor ved Oslo musikk- og kulturskole, Olav Kjøk. Selv om ingen før har sett på kjønnsfordeling på instrumentvalg er han ikke overrasket over resultatene. Han ser det heller ikke som problematisk at nesten ingen gutter velger strykeinstrumenter.
- Hovedutfordringen er at alle som vil skal få en plass på musikkskolen, sier Kjøk.
Opprørt over manglende tiltak
Samtidig som disse tallene foreligger har regjeringen lagt frem en strategiplan for opplæring i kunst- og kulturskolen, der kjønnsperspektivet er helt fraværende.
- Det er deprimerende at det tenkes så lite på likestillingstiltak i kulturskolen når man vet at de instrumentvalgene som barna gjør i første klasse vil gjenspeile seg senere i musikklivet, sier forsker på Høyskolen i Telemark, Anne Lorentzen.
Hun synes ikke det skal være nødvendig å tvinge barna til noe, men savner alternative rollemodeller til de unge.
- Ser barna at kvinner kan spille slagverk eller bass, vil mange jenter bli inspirert til å velge disse instrumentene, sier Lorentzen og henviser til internasjonal forskning.
- Barna påvirkes tidlig
Hun mener det er naivt å tro at det først er i voksen alder at yrkesvalgene blir tatt, og at påvirkningen man blir utsatt for på musikkskolen er avgjørende for fremtidig musikkarriere.
Lorentzen får støtte av Astrid Kvalbein, stipendiat ved Norges musikkhøgskole. Hun tror ikke at ting vil forandre seg av seg selv.
- Vi krever 40 prosent kvinner i det private næringslivet, men når vi vet at det nesten ikke finnes kvinnelige dirigenter eller komponister, er det ingen som reagerer. Hvis man ønsker likestilling, også i musikklivet, må kulturskolen være bevisst på dette, sier hun.
- Terskelen er høy
Kvalbein etterlyser politisk vilje og tiltak for å forandre på kjønnsfordelingen.
- Terskelen for å velge utradisjonelle instrumenter er veldig høy for kvinner og det utøves mye selvsensur, sier Kvalbein, og legger til:
- De få unntakene der kvinner har blitt dirigenter eller komponister skyldes at jentene har blitt lykkelig forskånet for motforestillinger som andre har møtt. Jeg ønsker tiltak i skolen, der både jenter og gutter oppfordres til å velge utradisjonelle instrumenter, sier hun.