Francis Meyers lidenskap

Fengende og lettlest roman, som leseren vil føle man har lest før, mener anmelder.

Det humanistiske fakultet

Det humanistiske fakultet på Universitet i Oslo

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

OK, min er kvart over, jeg tror vi likeså godt begynner.» Francis la armbåndsuret på kateteret, litt til høyre, slik han pleide, satte seg til rette i kateterstolen og kastet et blikk utover seminarrom 312. Omtrent femten studenter, tre av dem gutter. Et par middelaldrende damer, resten i midten av tjueårene. Det vanlige.

Han forsøkte å ta seg sammen.

"Francis Meyers lidenskap"

Slik starter fortellingen om Francis Meyer, litteraturprofessor på Blindern – i ferd med å starte et nytt semesters undervisning. Det er motvillig, egentlig skulle han hatt forskningsfri dette vårsemesteret 2007.

Emnet er nordisk lyrikk fra 1700 til 2000. Blant studentene sitter den usedvanlig vakre Nadia, av norsk-iransk opprinnelse. Det er hun som lanserer tanken om at det er lidenskap som skiller lyrikk fra annen prosa. Allerede fra første dobbelttime i seminarrom 312 vakler den single professor Meyer.

Litteraturvitenskap i sentrum

Henrik Langeland

Forfatter Henrik Langeland

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Begrepet intertekstualitet – det at ulike tekster påvirkes av andre – står sentralt i flere deler av denne romanen. Det er jo litteraturvitere vi står overfor. Så, er det kanskje også villet – en slags litteraturvitersk hilsen til hatten, når leseren – tidlig i boka gis en, etter hvert vedvarende, følelse av å lest eller i alle fall opplevd mye av dette før; stemning, miljø, en munter-ironisk innfallsvinkel og fortellemåte som riktig artig henger akademias alle laster, intriger og lattervekkende atferdsmønstre ut til tørk? Boken denne anmelderen tenker på, er Helene Uris "De beste blant oss" fra 2006. I Langelands roman blir den samme Uri ved en anledning erstattet av nettopp forfatteren Langeland som innleder på et seminar.

Lidenskap

Francis Meyers lidenskap rettes altså fort mot Nadia – etter at hun har bedt ham bli veileder for hennes mastergradsoppgave som skal handle om den bergenske 1600-tallsforfatteren Dorothe Engelbretsdatter. Det skal vise seg at 53 år gamle Meyer på ingen måte er helt på jordet. Det oppstår kontakt, kommunikasjon og nærhet. Det reises i følge; så vel til Bergen som til København, men uten at noe uopprettelig skjer. Francis Meyer er vel å merke ingen gris, som enkelte andre av hans professorkolleger.

Korrespondanse

Dorothe Engelbretsdatter skrev ikke mye, men det hun ga fra seg, er interessant – ikke minst hennes brevveksling med dikterpresten Petter Dass. Nå vil skjebnen – og Langeland – det slik at vår professor, får i hende en gammel bok som viser seg å være intet mindre enn Dass´ egenhendig håndskrevne Katekismesanger. Funnet fører igjen til nytt innsyn i korrespondansen mellom de to. Meyer får to tanker i hodet på en gang – han vil selv skrive en ny Dass-biografi, men også hjelpe sitt hjertes Nadia. Dermed starter han jakten på mer gammel korrespondanse.

Lettlest

Henrik Langelands bok er, til tross for sine drøyt 550 – og for mange sider – både fengende og lettlest. Til tider er han direkte morsom og i alle fall riktig underholdende. Etter hvert kommer det også visse element av spenning inn i fortellingen. Begge deler noe som Umberto Eco, i en gjesteforelesning arrangert av Francis Meyer, forsikrer et begeistret Kultur- og Medie-Norge at er helt i orden – endog på sin plass.

Fortellingen glir lett – ubesværet av et språk som passer stilen og dens tidsriktige ironi som hånd i hanske. Den iboende kritikken av akademias og mediesamfunnets væremåter er både presis og observant. Det eneste jeg sitter igjen og lurer på, er dette; hvordan hadde denne boka vært om den var skrevet i alvor?

Kulturstrøm

  • Lagerfeld blir kremert uten seremoni

    Den franske moteskaperen Karl Lagerfeld, som døde tirsdag, vil bli kremert uten seremoni. Lagerfeld, som ble 85 år gammel, tok vare på halvparten av asken etter sin avdøde elsker, for at deres aske skulle spres sammen. (NTB)

    France Obit Lagerfeld
    Foto: Martin Meissner / AP
  • Filmkunst av høy klasse

    Lidenskap, begjær og sjalusi vaker under en mistenkelig stille overflate i den sørkoreanske filmen «Burning», regissert av Lee-chang Dong, mener Filmpolitiets anmelder Birger Vestmo, og gir Terningkast 5. Historien er løst basert på Haruki Murakamis novelle» Brenne låver». Anmeldelsen av «Burning».

    Burning
    Foto: Arthaus
  • Hærland leser denne boken hvert år

    Ingen tenker, ingen reflekterer over noe, og alle får alt de ønsker med en gang. Alt er for å sikre økonomisk stabilitet. Dette skremmer komikeren Anne Kat. Hærland med boken «Brave New World», på norsk «Vidunderlige nye verden». Aldous Huxley skrev fremtidsboken i 1932. Den handler om en framtid der man har tatt i bruk bioteknologi for å gjøre samfunnet minst mulig ubehagelig. Se bokpraten hos Hans Olav Brenner i Brenners Bokhylle:

    Anne-Kat. Hærland