Hopp til innhold

Fortsatt marked for «videosjappa»

Stadig flere muligheter for å se film digitalt dukker opp, og mange har spådd det fysiske formatets død. Men utleiebransjen lever ennå.

Marit Gjelten og Hauk Gjelten Hattrem leier film

Marit Gjelten og Hauk Gjelten Hattrem sverger til den gamle skolen hva filmleie angår.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

Marit Gjelten og Hauk Gjelten Hattrem leier film

Marit Gjelten og Hauk Gjelten Hattrem leier video på Majorstua i Oslo en gang i uken.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

– Ja, det er fortsatt en fremtid for utleiebransjen, sier Arild Tumyr, markedssjef underholdning i Mix Scene 1, Norges største filmutleiekjede.

Dystre spådommer om det fysiske formatets død har vært en snakkis i mange år. Da Blu ray-disken dukket opp som DVD-ens arvtaker for noe år siden ble heller ikke den spådd noe langt og lykkelig liv.

– Dette er tradisjon

Marit Gjelten og Hauk Gjelten Hattrem leier flere filmer i uken. De synes begge at det er noe med tradisjonen «å gå og leie en film».

– Vi er her kanskje en gang i uken, litt som en tradisjon. Det er litt fint å se gjennom filmene her nede. Selv om det sikkert også er gammel vane. Det blir noe annet enn på nettet, sier Marit Gjelten til NRK.no.

Unge Hauk Gjelten Hattrem er også stor tilhenger av å gå ut for å leie en film, fremfor å sitte hjemme foran skjermen.

–Jeg elsker å leie film. I kveld skal jeg se «Alvin og Gjengen», sier Gjelten Hattrem.

Stor konkurranse

Med mange plattformer å få tak i film på, er det stor konkurranse om kunder som ønsker å se film. Videoutleie rett på TV-en i form av GET-bokser og Canal Digital, og en rekke nettjenester frister kundene til å bli i sofaen.

– Det er klart at så stor konkurranse påvirker en allerede etablert bransje. Men faghandlene klarer seg bra likevel, og de største butikkene går greit, sier Tumyr.

Han sier at mange butikker som leier ut film har blitt avviklet de siste årene, men at markedet fortsatt er oppe og går.

– Markedet i 2011 var ikke så verst, det var kun 8–10 prosent tilbakegang, forteller Tumyr

Blant de digitale tilbyderne er det veldig store aktører og navn, som Apple, Amazon, YouTube og Facebook.

– Aktørene som tilbyr digitalt har store muskler, og er så klart en stor konkurranse, sier Tumyr.

Fysisk fortsatt best på kvalitet

En av årsakene til at det digitale formatet ikke har klart å overkjøre det fysiske riktig ennå, er kvalitetsforskjellen.

– Vanlig båndbredde og tilkobling som folk flest har, klarer ikke å vise i nærheten av den kvaliteten DVD og Blu Ray tilbyr, sier Tumyr.

Spesielt Blu Ray med krystallklart bilde HD-kvalitet frister de som er oppriktig interessert i film.

– Kvalitet er fortsatt viktig for mange, og da velger de å kjøpe eller leie film. Vi ser at Blu Ray er på vei oppover, selv om det ikke har tatt av på lik linje som DVD i sin tid gjorde, sier Tumyr.

Prisen på Blu Ray i forhold til DVD er fortsatt så stor at DVD har den største andelen solgte og utleide filmer. Markedsandelen til Blu Ray er på rundt 15 prosent for kjøpefilm, og noe høyere for utleie.

– Det er prisen som bestemmer. Koster Blu Ray og DVD det samme, velger opptil 50 prosent Blu Ray, sier Tumyr.

Bruker fritiden på andre ting

Den vanskeligste målgruppen å nå gjennom til er den Tumyr kaller «PC-generasjonen».

– Mange i den yngre generasjonen er online hele tiden. De har iPhone og macer med seg overalt, og fyller fritiden på andre ting enn å se film. De blir mettet på underholdning og inntrykk, sier Tumyr.

Han ser på dette som en av de største utfordringen til bransjen, fordie det er denne målgruppen som oftest ser film digitalt og også laster ned ulovlig.

– Vi er inne i en tid der bransjen må omstille seg og følge utviklingen for å henge med. Men jeg er sikker på at den fortsatt har en fremtid, det er godt liv i utleiemarkedet, sier Tumyr.

Film på Facebook

Foruten digitale filmutleiere som Netflix og Lovefilm, har sosiale medier som YouTube og Facebook kastet seg på trenden.

Tidligere denne uka ble filmen «Abduction» med Hollywood-yndlingen Taylor Lautner sluppet, og som første film ble den sluppet for utleie på Facebook samme dag som på fysisk format.

– Vi er fornøyde med å kunne tilby en helt ny opplevelse til sosiale og teknologiglade filmtilhengere, sier Anne Parducci, markedssjef i filmselskapet Lions Gate som slipper filmen.

Tidligere har eldre filmer blitt tilgjengelige for utleie på Facebook, men med rykende ferske titler tiltrekker nettstedet seg enda flere kunder.

– Vi velger å gjøre dette for å nå et større publikum med filmene våre, sier Lions Gate.

Kun i USA

Foreløpig er utleietjenesten kun tilgjengelig i USA, og det er usikkert når den eventuelt blir tilgjengelig i Norge og Europa.

– Det har ingen konkrete opplysninger om at det skjer noe akkurat nå. Men det er klart at det er flere områder som etter hvert ønsker å uttrykke seg på Facebook, sier Jan Fredriksson, Facebooks talsperson i Norden.

Fredriksson tror film og andre medier kommer til å bruke Facebook og andre plattformer i fremtiden.

– Folks interesser når gjerne en enda høyere dimensjon når man kan dele de med venner og familie. Brukere får også mulighet til å oppdage nye ting gjennom Facebook, og word to mouth-effekten er det mange som kan dra nytte av, sier Fredriksson.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.