regi Odd Christian Hagen for "Utan Filter"
Musikk og lyddesign: Ole Kristian Wetten
Med: Ingrid Jørgensen, Øyvin Berven, Marianne Krogh, Trini Lund og Reidar Sørensen.
Når handlingen i "Hedda Gabler" - også i denne versjonen -foregår hjemme hos Tessmann og fru Hedda, hadde en åpen kjøkkenløsning vært mer troverdig enn den profesjonelle barinnredningen de konstant henger rundt. Men det ville jo blitt avslørt som scenografi, og det skal ikke Utan Filter – som det Dogme-teatret det er, ha. Mens med en bardisk kan Utan Filter unnskylde seg med at den er der for publikum. Det var den også, vi satt alle ved småbord og drakk vår innkjøpte drikke. Mens skuespillerne gikk omkring oss og la dialogene snart her, snart der.
Lesbisk Brack
Familien Tessmans husvenn Brack, er mann og assessor hos Ibsen. På Det Norske Teatret er Brack bartender og er lesbisk kvinne. Det gjør trekantforholdet Brack, Tessmann og Hedda mer pikant for vår tid, men ødelegger samtidig premisset for Eilert Løvborgs tragedie. Det gjør også påfunnet med å gjøre Tessmans tante Julle til transvestitt. Hvorfor skulle ikke en familie som omgås transvestitter og lesber kunne omgås en historisk forsker som går i "Frøken Dianas salonger" som Ibsen diskret beskriver det?
Gode skuespillere
Skuespillerne er bedre enn regien. Ingrid Jørgensen er virkelighetsnær som Hedda, men for triviell til å forsvare snobberiet til overklassepiken Hedda. Reidar Sørensen er god både som Eilert Løvborg og tante Julle. Trini Lund likeså.
Uartikulert skrik
Har dagens unge skuespillere mistet evnen til å rope med tydelig uttale ? Når adrenalinet stiger, skrikes det uartikulert slik videregåendeskoles elever gjør på skoleteater.
Undervurderer
Regissør Odd Christian Hagen undervurderer publikums logiske forstand. Det er viktig å fornye Ibsen, men dette er blitt et forfeilet eksperiment.
Lisa Kristin Strindberg for Kulturnytt 4.9.02
(Gruppen Utan Filter er et prosjekt-teater på det norske teatret med Yngve Sundvor som kunstnerisk leder. Hedda Gabler er gruppens 4de produksjon.)
I