Seerandelen til lineær-TV har de siste årene sunket, men det siste året ser man ingen endring. Det sier nye tall fra SSB sitt mediebarometer for 2020.
Nordmenn velger i større grad å se film og serier på strømmetjenester.
De med høyere utdannelse bruker mest på tid på videomedier som strømmetjenester, mens de med lavere utdannelse bruker mest tid på lineær-TV.
Færre leser også tradisjonelle aviser. Papiravisen har en nedgang på 3 prosent.
– Hovedfunnene viser at vi ser mer på nyheter på tvers av plattformer. Det er også økt lesing av nettaviser og den totale avislesingen har økt. Flere har fulgt med på nyheter på TV og radio.
Det sier Emma Castillo Schiro, ansvarlig for undersøkelsen som viser til nordmenns medievaner.
– Folk bruker mer tid å strømmetjenester, musikk og podkaster. De som allerede lyttet til podkast har brukt enda mer tid på dette.
– Boklesingen har holdt seg stabil. Men i gruppen unge kvinner mellom 16-24 år har leserne halvert seg.
Unge kvinner bruker derimot mer tid på å se nyheter på TV og leser mer nettaviser.
– De har fulgt med på nyheter fremfor å lese bøker.
Radiolyttingen holder seg stabil. Flere velger å lytte til nyheter, musikk og underholdning. Man ser også at flere lytter til radio om vinteren enn om sommeren.
Alder og kjønn preger mediebruken
Det er fortsatt de eldste i befolkningen som ser mest på lineær-TV. I alderen 65- 79 år ser 77 prosent på lineær-TV mens i aldersgruppen 16-24 år er det bare 26 prosent.
Unge og eldre ser nesten dobbelt så mye på strømmetjenester i løpet av en dag sammenliknet med året før.
Av de 35 prosentene i landet som oppgir at de spiller digitale spill er det en størst økning på spill på mobil.
85 prosent av de mellom 9-15 år spiller digitale spill en gjennomsnittsdag.
– Det er spesielt guttene man ser en økning hos når det kommer til spill. De bruker i gjennomsnitt 10 minutter mer på spill og godt over to timer hver dag. Jenter bruker ett minutt mindre og bruker rundt en time på spill i gjennomsnitt hver dag, sier Schiro.