Hopp til innhold

Flere reklametårn

Reklameselskapet JC Decaux planlegger nå å sette opp 20 til av de omstridte reklametårnene, selv om politikerne har bestemt at hovedstaden ikke skal ha reklametårn i det hele tatt.

Reklametårn
Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

De vakte forargelse med en gang de dukket opp i Oslos gater sommeren 2005. I dag står 40 lysende, fire meter høye tårn med reklame utplassert på strategiske plasser i hovedstaden.

20 nye tårn

Etter knallhardt press fra opposisjonen vedtok politikerne å bruke plan- og bygningsloven for å bli kvitt tårnene. Men i stedet for at tårnene forsvinner, kommer det nå 20 nye, forteller administrende direktør i reklameselskapet JC Decaux, Øyvind Markussen.

- Det gjør vi fordi tillatelsen utløper. Vi har en frist på tre år, og er ikke tiltaket påbegynt før de tre årene har gått, bortfaller tillatelsen. Da har vi ikke noe annet valg enn å utplassere de siste 20 tårnene, sier Markussen.

Langvarig saksbehandling

- Men politikerne har vedtatt at tårnene nå skal bort, hva vil dere oppnå ved å sette opp enda flere?

- Vi har respekt for dette vedtaket, men saken er at Oslo kommune har godkjent alle disse tårnene. De har også gjennomført en designkonkurranse hvor det ble bestemt hvordan tårnene skal se ut.

Markussen sier at JC Decaux setter opp tårnene med full rett, for de har klaget på pålegget og det ligger an til langvarig saksbehandling.

- Politisk manøver

Direktøren i JC Decaux tilbakeviser at reklameselskapet utnytter den lange saksbehandlingstiden.

- Nei, definitivt ikke. Den lange saksbehandlingstiden er ikke noe vi kan gjøre noe med. Det at vi i har fått et forhåndsvarsel om at kommunen vil kreve tårnene fjernet, opplever vi mer som en politisk manøver for å få denne saken til å forsvinne fra valgkampen, sier Øyvind Markussen.

- Vi nekter

- Vi sender i dag et brev til JC Decaux, hvor vi som grunneier nekter at disse tårnene settes opp, sier byrådssekretær i Oslo, Sigurd Knudsen.

- Og dersom JC Decaux likevel setter opp nye reklametårn, vil vi ta saken inn for namsretten.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober