Hopp til innhold

Ville du latt naboene plukke ut din neste kjæreste?

Glem talentprogrammer og sangkonkurranser – nå er det kjærlighet og sosialt engasjement som gjelder på tv.

"Dear Neighbors, help our daughter find love"

Israelske Keshet Media Group har laget «Dear neighbours, help our daughter find love», som ble høstet mye latter fra publikum da den ble presentert på MIPTV i Cannes denne uken.

Foto: Keshet Media Group

Hege Bakken Riise i Cannes
Foto: NRK

Denne uken blir årets tv-trender presentert på verdens største tv-messe, MIPTV i Cannes.

Les: Dette er verdens største tv-messe

Etter flere år med fokus på talentkonkurranser, lager de store tv-selskapene nå feelgood-serier i forsøk på å få frem de gode, nære følelsene og en liten tåre i øyekroken på folk.

Stikkordene for årets nye tv-konsepter er nemlig sosialt engasjement, romantikk og nestekjærlighet.

Ole Hedemann er prosjektleder for formatutvikling i NRK. Han tror utviklingen må sees i sammenheng med de økonomiske nedgangstidene verden opplever i dag.

– Jeg tror vi ser en typisk finanskrisetrend, slik vi gjorde i 2008/2009. Aktørene i markedet tør ikke ta like store sjanser ved å utvikle nye ting, men satser heller på å reprodusere. I tillegg er det slik at når det er trøbbel ute i den virkelige verden, trenger folk å kose seg når de ser på tv, dermed får vi flere «hyggelige» tv-konsepter, forteller han.

Jakten på en kjæreste

Ole Hedemann

Ole Hedemann er prosjektleder for formatutvikling i NRK.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

En av de største trendene i Cannes denne våren er derfor datingprogrammer.

– Programmer om dating har alltid vært populært, men nå ser vi en oppblomstring av dette, bekrefter Hedemann.

For 2012 står definitivt i romantikkens tegn. Over hele verden lages det en rekke forskjellige versjoner av realityserier der målet er å finne den rette.

Blant formatene som også tilbys norske tv-kanaler er titler som «The Date Machine», «Fools For Love» og «Please Marry My Boy».

I sistnevnte program skal tre mødre plukke ut et knippe jenter de mener har potensial til å bli den perfekte partner for hver sin sønn. Men ingen reality uten krangling - jentene må nemlig flytte inn hos sine potensielle svigermødre før en vinner tilslutt blir kåret.

Israelske «Dear neighbours, help our daughter find love» går lengre. I TV-serien ber et foreldrepar sitt lokalsamfunn om hjelp til å finne mulige partnere for sin datter, og her må alle naboene bidra for å finne best mulig mannfolk.

Etter å har funnet frem til en gruppe single menn, blir jenta sendt på date. Naboene følger stevnemøtene via direkteoverført video, og tilslutt arrangeres det avstemning, der landsbyen stemmer frem sin favoritt.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Gjøre en forskjell sammen

MIPTV i Cannes

MIPTV er verdens største tv-messe.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Men lokalsamfunn skal ikke bare engasjeres i kjærlighetsaffærer. En annen klar trend i det internasjonale tv-markedet er nemlig serier som engasjerer hele lokalsamfunn i å gjøre en forskjell for noen – en mor som sliter med sine vanskelige barn, glamourmodellen som har problemer etter at hun mistet faren sin, nabolaget som sliter pga. økonomiske nedgangstider eller mye rasisme.

– Såkalt peer to peer-tv er en klar trend, altså serier der en gruppe mennesker gjør noe for noen. En slags extreme makeover homeedition, forklarer Hedemann.

Fellestrekket er tanken om at sammen er vi sterke – og sammen kan vi gjøre en forskjell.

– De store konkurransedrevne realityseriene som vi så for noen år siden, de er helt borte nå.

Behov for latter

Også i dramaserieverdenen gjør finanskrisen seg gjeldende.

– Sitcomen er tilbake for fullt, forteller Fredrik Luihn, innkjøpssjef for film, dokumentarer og serier i NRK.

– Når det er hardere tider, har folk behov for latter. De sosialrealistiske seriene må vike plass for de litt lettere, enklere og hyggeligere seriene, forteller han.

Hele den norske tv-bransjen er i Cannes denne uken for å kjøpe og selge konsepter og tv-serier. Hvilke serier som ender opp på norske tv-skjermer er tidlig å si, da kanalene holder foreløpig kortene tett til brystet.

Men at du får se mer kose-tv også på norske tv-skjermer i tiden fremover, det er det likevel stor sannsynlighet for.

Kulturstrøm

  • Norge vant sølv i EM brass band

    Eikanger-Bjørsvik Musikklag fra Nordhordland havnet på en 2. pass i det europeiske brassbandmesterskapet i mesterskapsseksjon i Palanga i Litauen lørdag.

    I tillegg vant de solistpris for trombonisten.

    – Eikanger-Bjørsvik er veldig fornøyd med 2. premie på EBBC 2024 Palanga, skriver Eikanger-Bjørsvik musikklag på Facebook.

    Brassband Treize Etoiles fra Sveits fikk 1. plass og Brassband Willebroek fra Belgia fikk 3.-plassen, ifølge resultatlisten.

  • 40 år sidan Dollie-jentene song for livet

    Søndag er det nøyaktig 40 år sidan den norske duoen Dollie de Luxe deltok i den internasjonale Eurovision-finalen med låten «Lenge leve livet».

    På Instagram spør Dollie-medlem Ingrid Bjørnov om andre også har hatt filler i håret! Benedikte Adrian var den andre i duoen, som kom på 17. plass i finalen.

    Dollie de Luxe ble nummer 17 av 19 i den internasjonale Melodi Grand Prix-finalen i 1984.
  • Voldsomme reaksjoner på dansk Eurovision-artist

    Danmarks Eurovision-håp, artisten Saba, forteller at hun har vurdert å trekke seg etter kraftige reaksjoner på at hun deltar i den europeiske finalen.

    Reaksjonene kommer i forbindelse med Israels omdiskuterte deltakelse i Eurovision samtidig med krigføring på Gazastripen.

    Anna Saba Lykke sier til Ekstra Bladet at hun har bearbeidet opplevelsen med psykolog, og at hun nå har valgt å stenge alle sine sosiale medier etter kraftige oppfordringer om at hun bør trekke seg.

    Saba mener det er viktig for mangfold og representasjon at hun deltar. Hun har vært åpen om at hun er skeiv, adoptert og har utfordringer med psykisk helse.

    Hun er også blant artistene som har underskrevet oppropet om fred og våpenhvile i Gaza.

    Den danske sangeren Saba, Anna Saba Lykke.
    Foto: Ida Marie Odgaard / AP