Filmfondets har invitert filmbransjen til et åpent diskusjonsmøte på Forfatternes Hus mandag kveld. Temaene som skal diskuteres er hvilke filmer som får støtte av Filmfondet og hvorfor, nye støtteordninger fra 2003 og hvordan arven etter Norsk filmutvikling vil bli forvaltet.
Kritikk fra Loe
Unni Straumes film "Musikk for bryllup og begravelser" ble trukket frem av Loe som et eksempel på at manus ikke alltid er bra nok
Den siste tiden har filmdebatten gått høyt om hvorvidt norske filmmanus er gode nok eller ikke.
Filmkonsulent Erlend Loe stakk hånden i vepsebolet da han sa at "bildekvaliteten, lydkvaliteten eller den øvrige teknikken interesserer meg med andre ord midt i ryggen så lenge historien fenger" og det ble ikke mindre uro i miljøet da han en stund etterpå uttalte av Unni Straumes film "Musikk for bryllup og begravelser" var "et godt eksempel på et manus som burde ha blitt oppfordret til å gå flere runder før pengene ble bevilget".
Illojalt
Generalsekretær Norsk Filmforbund, Kjetil Hervik, mente det var illojalt av Loe å komme med en "offentlig devaluering" av Unni Straumes film, spesielt mens den fremdeles gikk på kino.
Erlend Loe på sin side mente av hvis han ikke kunne si det han hadde på hjertet, så kunne han ikke ha jobben som filmkonsulent. Han syntes ikke det var ukollegialt å kritisere andre konsulenters filmstøtte.
Manusforfatter Christopher Grøndahl er blant dem som har gitt sin støtte til Loe. Grøndahl mener norske regissører bør slippe andre til på manussiden.
Svekker auteurtradisjonen
Liv Ullmann synes det var uhøflig av Loe å angripe Straume
Liv Ullmann gikk søndag ut i Dagbladet og sa det var direkte uhøflig av Loe å angripe Straume på denne måten. Hun mener også at kvinner "over en viss alder" behandles dårlig i filmmiljøet, og at Unni Straume aldri ville fått den kritikken hun har fått hvis hun hadde vært en mann.
Vibeke Løkkeberg tror Ullmanns påstand er litt for lettvint. Hun mener det heller handler om at auteurtradisjonen stadig står svakere i Norge. En auteur er en filmskaper som har full kunstnerisk kontroll over sine egne filmer, som for eksempel Woody Allen, Jim Jarmusch, Lukas Moodysson, Unni Straume og Vibeke Løkkeberg selv.
- At færre kvinner lager film på denne måten, gjør at vi mister et viktig perspektiv når det gjelder å skildre viktige sider ved det å være kvinne, sier Løkkeberg til Dagbladet.