Det monopolliknende russeutstyrsmarkedet får nå konkurranse fra en av Norges mest anerkjente klesdesignere.
Designer Fam Irvoll kaster seg inn i russeutstyrsmarkedet når hun nå lanserer hun egen russekolleksjon under merket «russplussruss».
Russeturban- og hijab er på gang
– Det er jo ingen grunn til at alle skal gå med det samme i russetiden. I tillegg er vi opptatt av mangfold og kommer derfor til å lansere russeturban- og russehijab, sier Fam Irvoll.
Hun er lei av russeklær i rødt, hvitt og blått, med grove tekster og sitater, derfor tar hun opp kampen med merkene «Russedress» og «Russeservice», og lanserer sitt eget merke.
Har du en kommersiell interesse her?
– Ja, det er alltid en kommersiell interesse, men jeg er ikke så kapitalistisk av meg, jeg er mest opptatt kvalitet og av å gi, sier Irvoll.
– Spisset konkurranse er skjerpende
«Russedress» og «Russeservice» har så godt som monopol i dagens marked, og selskapene, som også har samme eier, og omsatte for mer enn 90 millioner kroner i 2015. De ønsker konkurransen velkommen.
– Vi synes det er veldig gøy. Vi tror at når det kommer nye konkurrenter, kommer det nytt utvalg og da spisser det konkurransen om kunden. Da må man heve seg og tilby det kundene ønsker, Knut Lyngstad, designer i «Russedress».
Lyngstad er ikke enig i at dagens tilbud og utvalg er for dårlig, og sier at russen ofte ønsker å designe klærne selv.
Russen selv mener variasjonen i klestilbudet er for lite, og er glad flere kommer på banen.
– Det er veldig høye priser fra de leverandørene som finnes nå, så jeg tror det er bra med flere i markedet, sier russepresident i Oslo og Akershus, Anneli Systad Aune.