Hopp til innhold

Fam Irvoll lanserer russekolleksjon

Designer Fam Irvoll har sett seg lei av ensformige og kjedelige russeklær, nå tar hun opp kampen med gigantene.

Designer Fam Irvoll lanserer russekolleksjon

Designer Fam Irvoll lanserer russekolleksjon med både turban og hijab.

Foto: Kristoffer Myhre

Det monopolliknende russeutstyrsmarkedet får nå konkurranse fra en av Norges mest anerkjente klesdesignere.

Designer Fam Irvoll kaster seg inn i russeutstyrsmarkedet når hun nå lanserer hun egen russekolleksjon under merket «russplussruss».

Russeturban- og hijab er på gang

– Det er jo ingen grunn til at alle skal gå med det samme i russetiden. I tillegg er vi opptatt av mangfold og kommer derfor til å lansere russeturban- og russehijab, sier Fam Irvoll.

Hun er lei av russeklær i rødt, hvitt og blått, med grove tekster og sitater, derfor tar hun opp kampen med merkene «Russedress» og «Russeservice», og lanserer sitt eget merke.

Har du en kommersiell interesse her?

– Ja, det er alltid en kommersiell interesse, men jeg er ikke så kapitalistisk av meg, jeg er mest opptatt kvalitet og av å gi, sier Irvoll.

Fam Irvolls russekolleksjon

Fam Irvoll ønsker større variasjon i russeklærne.

– Spisset konkurranse er skjerpende

«Russedress» og «Russeservice» har så godt som monopol i dagens marked, og selskapene, som også har samme eier, og omsatte for mer enn 90 millioner kroner i 2015. De ønsker konkurransen velkommen.

– Vi synes det er veldig gøy. Vi tror at når det kommer nye konkurrenter, kommer det nytt utvalg og da spisser det konkurransen om kunden. Da må man heve seg og tilby det kundene ønsker, Knut Lyngstad, designer i «Russedress».

Russ ute

De tradisjonelle russedressene har sett ganske like ut i flere tiår.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Lyngstad er ikke enig i at dagens tilbud og utvalg er for dårlig, og sier at russen ofte ønsker å designe klærne selv.

Russen selv mener variasjonen i klestilbudet er for lite, og er glad flere kommer på banen.

– Det er veldig høye priser fra de leverandørene som finnes nå, så jeg tror det er bra med flere i markedet, sier russepresident i Oslo og Akershus, Anneli Systad Aune.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters