Tone Vigeland er en av våre mest markante kunstnere og kunsthåndverkere, hun har med sine ukonvensjonelle smykker og metallarbeider vunnet stor internasjonal anerkjennelse. Hennes arbeider er representert i viktige samlinger over hele verden.
Kombinasjon av sølv og grovere metaller
Hun er kjent for å utforme sine smykker og skulpturer i spennende kombinasjoner av sølv og grovere metaller som jern og stål.
Hun har laget smykker med for eksempel spiker, og var slik tidlig ute med å utfordre smykkets klassiske funksjon som forskjønnende, objektiverende ornamenter som en pryd for kvinnens kropp.
Vigelands smykker har alltid vært mer som tankevekkende igangsettende, bærbare skulpturer.
Siden 1990-tallet har hun gradvis frigjort seg fra det funksjonelle smykket, og gått over til å jobbe med skulptur.
Monumental Vigeland
Og det er skulpturer som vises i de rene, vakre salene, i den gamle funkisbygningen ved bredden av lille Lungårdsvann i Bergen.
Tone Vigeland er årets festspillkunstner og har skapt en rekke flunkende nye arbeider. For første gang jobber hun i et virkelig monumentalt format.
Og dette formatet kler henne. Arbeidene har fremdeles en slags smykkekarakter, som en form for romlige, arkitektoniske smykker. Men det at de bærer med seg en referanse til kroppen, gjør at vi som betraktere på en interessant måte blir bevisst vår egen kroppslige tilstedeværelse i rommet.
En veldig hvirvel
Det første rommet vi kommer inn i Bergen Kunsthall er fylt av en enorm spiralform i stål, som skaper en bevegelse i rommet, som en veldig hvirvel.
Går vi til høyre inn i den største utstillingssalen kan vi se et arbeide, der hun har dekket hele langveggen med spiker, plassert med presise intervaller, slik at det fremstår som en gigantisk spikermatte, som en tegning bestående av myriader av sorte punkter, som skaper et flimrende, nesten svimlende uttrykk.
Bevegelig kvadrat
Men det var det grå sommerregnet hennes i sølv og stål som gjorde det sterkeste inntrykket på meg. Jeg vet ikke om hun har tenkt på regn da hun laget dette arbeidet, men det var i hvert fall min første assosiasjon.
Installasjonen er et veldig tredimensjonalt kvadrat bestående av syltynne hengende sølv-og stålstenger, med enda tynnere forgreninger som dannet en bevegelse oppover igjen, som ser ut som dråper slik de spruter opp fra asfalten i striregn.
Form- og materialtradisjon
Tone Vigeland står som kunstner i en form – og materialfokusert tradisjon, der hun ikke har som siktemål å formidle en fortelling eller noe budskap.
Arbeidene fungerer mer som musikk, som formklanger, som vekker en dyp gjenkjennelse i oss. Det spiller på strenger i sjelen.
Muster er et klart «must»
Tone Vigelands Festspillutstilling Muster er et utvilsomt «Must». Det er en sanselig, formsterk og interessant utstilling som man bør sørge for å få med seg.