En stor by med store utfordringer
Reglene for rydding og rengjøring av offentlige rom er strenge i Paris. Ja så strenge er de, at dersom de ikke følges nøye nok, kan mengden hundebæsj faktisk være det som feller ordføreren eller borgermesteren i en by.
Paris med sine forsteder teller over 12 millioner innbyggere. Legger man til det store antall turister og besøkende til byen hvert år, får man en anselig mengde brukere av den franske hovedstaden. Så mange mennesker, deres hunder, biler og mange andre faktorer produserer utrolig mye søppel, rot og forurensning, men tross det er Paris en veldig ren og ryddig by.
Markedene vaskes hver dag
Det er horder av ryddemannskap i gang i gatene hver dag. De feier gater og fortau, og de tømmer søppel. Alle store søppeldunker tømmes hver eneste dag, og små søppelspann på gatene tømmes flere ganger for dagen.
Smådyr og rotter finnes i alle store byer, men vi vil gjerne slippe å se dem, og hyggen ved å være et sted blir betraktelig dårligere hvis vi får et glimt av de små snylterne med lang hale. Så når markedsdagen går mot slutten, og selgerne begynner å pakke ned bodene sine, rykker ryddemannskapene inn. De fjerner alle rester av frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk og annen mat. Etterpå spyles plassen ren, og dermed er det ikke så fristende å komme dit om dagen eller natta, for de små dyra på jakt etter mat.
Hundebæsjkommandoen
Triumfbuen - der ryddes det flere ganger om dagen. Foto Scanpix.
Men der er også andre dyr som kan ta bort noe av trivselen ved å ferdes gatelangs, og i parkene. Hundebæsj kan være en stor plage, men dersom du ikke plukker opp etter hunden din i Paris, kan det komme til å bli en kostbar affære. Byen har nemlig sitt egen hundebæsjkommando. De kan sammenliknes med parkeringsvakter, men de er ikke på jakt etter feilparkeringer, men hundeeiere som ikke plukker opp etter at hunden deres har gjort fra seg på et offentlig sted. En hundeeier kunne fortelle at han bestandig har plastposer og plasthansker med seg på tur, men at han ble tatt den ene dagen han glemte det, og måtte ut med hele 100 euro for forseelsen. Nesten 800 kroner i norske penger.
Gatetoalettene er gratis. Det gjør også sitt for å holde Paris ren, og det har også sitt å si for lukta mange steder. Det er i tillegg bra for alle dem som lever sitt liv på gata, og som ikke har noe sted å gå hjem til når dagen er over.
Bilene er den største utfordringen
Forurensningen fra trafikken er derimot et økende problem i Paris. Den har steget de siste årene, tross stor satsning på framkommelighet for kollektivtrafikken og taxiene. Det har gått på bekostning av resten av bilismen i byen, og har begrenset bilbruken med 14 % i løpet av noen år. Men det er tydelig ikke nok, og her ligger det en stor utfordring for myndighetene i metropolen. Metroen, eller undergrunnsbanenettet i byen, er stort og det brukes av veldig mange, men nå etterlyser man flere avganger. Det er også foreslått at metroen bør gå hele døgnet, og ikke ha noen pause på natta. Det ville kanskje kunne gjøre noe for eksosen og veistøvet.
En by verdt et besøk
For tross forurensningen, klarer Paris å lykkes med mye av det de gjør for å holde byen ren. For tross størrelsen, er byen med de brede bulevardene en ren og ryddig by, som virkelig satser på å være et hyggelig sted både for oss som besøker den og de som bor der. Det klarer de også, og antallet besøkende i Paris hvert år er enormt!
Hør reportasjen Johan Tollgert har levert fra Paris, i Ryk og reis søndag 2. april, eller på NRK’s nettradio.
Ryk og reis – NRK P1 – søndager kl. 12.03.