Hopp til innhold

Engasjerer ikke

Thomas Bernhards stykke Himmlers fødselsdag har et større potensiale enn regissøren på Det Norske Teatret har klart å ta ut.

Karen Frøsland Nystøyl NY

Problemet er at stykket aldri våger seg ut på dypt vann eller trenger inn i og forbi karikaturene.

Pensjonert nazisme

Vor dem Ruhestand (før pensjonen) ble skrevet i 1979, og brakte en dagsaktuell politisk skandale i Tyskland til teaterscenen.

Hans Filbinger, statsminister i delstaten Baden-Württemberg, ble brått pensjonist da det ble avslørt at han hadde en fortid som dommer i Nazi-Tyskland.

Også i Himmlers fødselsdag er det en nazisympatisør som er i ferd med å pensjonere seg. Det er som om nazismen i fortidsform gjøres om til en karakter, ja til to, i Bernhards stykke.

Fest

Himmlers fødselsdag handler om tre søsken som hvert år samles for å feire Heinrich Himmlers fødselsdag. De trekker for gardinene, pynter seg og dekker til fest i all hemmelighet.

De koser seg denne dagen – i alle fall to av dem: Rudolph, som er pensjonisten. Han var SS-offiser under krigen, og ved hjelp av Himmler fikk han et pass og gikk i skjul i en tiårsperiode etter at krigen var slutt. Etter det har han gjort karriere som dommer i Vest-Tyskland. Nazihilsenen gjør han kun bak mørke gardiner.

Iskaldt

Rudolph har to søstre, Vera og Clara. Vera er hans elskerinne. Clara hater de to andre – men hun slipper ikke unna (og forsøker heller ikke) – hun ble kvestet kun dager før freden kom, og sitter i rullestol, avhengig av søsteren.

Clara står på venstresiden politisk, og det glimter iskaldt mellom søstrene. I det hele er det hat som preger søskenforholdene. Hat, sjalusi, incest, et forkvaklet menneskesyn.

Reisevei

Men rommene er for store, avstanden for lang til at stykket noen gang klarer å engasjere.

Det er som om replikkene har lang reisevei, at de er innhyllet i tomrom på en måte som gjør at stykket aldri blir tett nok. Aldri tett på. Aldri forbi karikaturene, aldri fylt av vågemot. Aldri aktuelt – selv om forutsetningene for at det skal kunne bli det, er til stede.

Det finnes nok av referanser til polert utside og sprengende innside – det er bare å se seg om i verden – men dette har ikke blitt tatt tak i av regien. Derfor lykkes ikke forestillingen.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters