Hopp til innhold

Exit 2 med mer historie: – Sesongen går mer i dybden på karakterene

– Andre sesong av Exit går mer i dybden enn den første sesongen. Vi blir mer kjent med alle karakterene enn vi gjorde i første sesong som ble sett av halvannen million. Nå kommer traileren til sesong 2.

Exit 2

De er millionærer og småbarnsfedre med et umettelig behov for dop, vold, sex – og grov innsidehandel. Sesong 2 kommer snart. Sesongen har premiere 5. mars.

Exit hadde over halvannen million seere, og mange er spente på fortsettelsen.

Serien fra Oslos finansverden der det drikkes, juges, hores og slåss vekket oppsikt. Nå er traileren til sesong 2 klar. Sesong 2 viser en historie om skyggesiden av kapitalisme. Om innsidehandel, hvitvasking, skatteparadis og hva som skjer når inntjening er viktigere enn mennesker.

Hvordan er det å sitte med denne forventningen?

– Det går nesten ikke an å forholde seg til, sier regissør Øystein Karlsen i forbindelse med sesong 2.

For sesong 1 ble et fenomen. Exit ble en ting som alle snakket om og alle skrev om.

– Fordi alle skrev om det, så måtte enda flere skrive om det. Det ble en spiral som løftet oss opp på en måte, sier regissør Karlsen.

Exit sesong 2 kommer snart. Her er intervju med forfatter og regissør Øystein Karlsen.

Exit sesong 2 kommer snart. Her er intervju med forfatter og regissør Øystein Karlsen.

– Det er galskap

Det at serien ble et fenomen da den ble lagt ut sist, er noe han tror de ikke kan konkurrere med i år.

– Vi har ikke det overraskelsesmomentet lenger, sier han.

Men mener de har laget noe bedre denne gangen. Og forteller at denne sesongen går mer i dybden på karakterene.

Exit Øystein Karlsen

– Vi hadde vært kjempefornøyd med 600 tusen seere da vi lagde den første sesongen, men endte med halvannen million – det er jo galskap.

Foto: Stephen Butkus/Fremantle/NRK

– Når man presenterer en ny serie for første gang, må man bruke tid på å forklare universet, man må inngå en slags kontrakt med publikum om hva det er de skal se.

– Publikum har nå mer kjennskap til karakterene, så det er lettere å gå dypere inn i karakterene på godt og vondt, legger han til.

Det fører til at de har i denne sesongen mer plass til å fortelle historier, og trenger mindre plass til å forklare.

– Den flyter kjappere og inneholder mer. Vi har også prøvd å legge inn mye galskap fra virkeligheten, slik at de som liker den delen ikke blir skuffet.

Sesong 2 er en bekmørk, svært menneskelig, morsom, trist og tidvis bankende gal historie som i likhet med sesong 1 i majoriteten er basert på sanne historier, forteller han.

Tobias Exit

– Den flyter kjappere og inneholder mer. Vi har også prøvd å legge inn mye galskap fra virkeligheten, slik at de som liker den delen ikke blir skuffet, sier regissøren Øystein Karlsen.

Foto: Fremantle/NRK

– Milevis fra hvordan 99% av finanssektoren jobber

Finansrådgiver Thina Saltvedt har sett sesong 1 og den nye traileren, og sier at tilstandene i finansbransjen er milevis fra hva TV-serien presenterer.

– Ut ifra traileren så ser jeg at det blir veldig høy party faktor, høyt narkotika forbruk, mye irregulære transaksjoner på alle plan og mye svarte penger. Med andre ord, milevis fra hvordan 99% av finanssektoren jobber – heldigvis for det.

– Det var nok høyere partyfaktor for 15-20 år siden, enn det man ser i dag. Det er veldig streng kontroll på hvordan og hva man kan ta med kunder ut på og hvor mye penger man kan bruke.

Videre sier hun at alt skal i dag kunne dokumenteres og godkjennes, og brudd på disse reglene vil selvfølgelig følges opp deretter. Derfor ville ikke denne type oppførsel som man ser i Exit vært mulig i de seriøse bankene, finansforetakene eller meglerhusene i dag.

Hun sier likevel at hun gleder seg til å se sesong 2.

– Jeg kan jo trygt si jeg gleder meg veldig til å se oppfølgeren. Her blir det action.

Thina Saltvedt

Finansrådgiver Thina Saltvedt

Foto: Asgeir Heimdal Reksnes / NRK

Annerledes innspilling

Exit

Bildet er tatt under opptak av sesong 2. Dette bilde er fra en maskerade.

Foto: Stephen Butkus/Fremantle/NRK

Karlsen forteller til NRK at det har vært en annerledes innspilling. De har skutt store deler av serien under en pandemi i likhet med alle andre som har filmet.

– Det er et sett med utfordringer som jeg ikke har vært borti før, men det har gått veldig bra. Vi har ikke hatt noe frafall, og hadde en liten utsettelse på to uker, men jeg tror vi har tatt inn det.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters