Hopp til innhold

En lesning av Jackson Pollock

Einarssons arbeider bærer på et vell av potensielle historier som blir virkeliggjort i betrakteren.

Gaarder Eide Einarsson

Gardar Eide Einarsson Jackson as Cowboy Untitled (Boys in Blue).

Frem til 21. september kan man på Standard (Oslo) oppleve nye arbeider av den unge, norske, New York-baserte kunstneren Gardar Eide Einarsson.

Utstillingen har fått tittelen ”No Chaos, Damn It!” som er et berømt sitat fra den kjente modernistiske maleren Jackson Pollock. Dette utsagnet var Pollocks opprørte svar da han i sin tid ble spurt om det fantes noen idé eller noe system bakenfor bildene hans, eller om det hele bare var kaos.

Gardar Eide Einarsson

Unpainted Bronze (Fluids) Violators Will Be Prosecuted (Palm Springs).

Foto: Gardar Eide Einarsson

Sosial og kunstnerisk overskridelse

Gardar Eide Einarsson har gjennom sitt kunstnerskap vært opptatt av ulike sosiale former for overskridelse. I sine verker har han lånt motiver fra forskjellige subkulturelle miljøer, der han gjerne har vektlagt enkeltindivider hvis frihetstrang har ledet dem mot avgrunnen, eksempelvis den beryktede Oklahoma-bomberen Timothy McVeigh. Dette at han med denne utstillingen inkluderer Jackson Pollock i dette persongalleriet, kan tolkes som et uttrykk for at kunstneren som i sin frihetstrang sprenger nytt estetisk rom, også kan sees som en type ekstrem overskrider. Pollock er jo også blitt stående i historien som en heroisk, men like fullt tragisk skikkelse. Fra å ha vært en radikal, subversiv skikkelse, som utviklet et flunkende nytt malerisk formspåk, ble han meget raskt en enorm kommersiell suksess, noe som ledet han dypere inn i hans alkoholisme. Etter å ha holdt helt opp å male kjørte Jackson Pollock seg i hjel i 1956.

Kulissepreg

Utstillingen omfatter i alt fem arbeider der Einarsson gjennomgående har brukt Pollock som sitt råmateriale. Ett verk er tre inkjet print som viser tre ulike fragmenter av ett av Pollocks karakteristiske ”dryppemalerier”. På gulvet foran disse, ligger det strødd med malingstuber, ølbokser og malingspipetter (et verktøy Pollock brukte for å slynge malingen på lerretet). Disse objektene som er presist og vakkert utført i bronse, skaper en teatralsk, nesten scenisk følelse i gallerirommet. Også flere av de andre verkene har preg av kulisser eller rekvisitter. Ikke minst et verk som består av en skitten jeansjakke og en blå overall som henger på noen enkle knagger på galleriveggen. Både olajakka og overallen er typiske vesterninspirerte plagg, som også gir klare assosiasjoner til konglomeratet av myter om det amerikanske og det maskuline som knytter seg til Jackson Pollocks skikkelse. Ett tredje verk er et kulisseaktig trepanel med støttefot bak, som viser et kraftig forstørret bilde av Jackson Pollock som barn, kledd i Cowboyutstyr. Den lille gutten på 8 år, hvis ansikt er skåret bort med en stikksag, ser helt ut som en voksen mann, der han lener seg til geværet. Det at ansiktet er fjernet kan forstås som en måte å vise Pollock som den fiktive sjablongfiguren han er blitt gjort til i alle filmer og fortellinger som er skapt omkring ham og hans kunstneriske virke.

Interessant og igangsettende

Det som slik jeg ser det gjør Einarssons prosjekt så interessant og igangsettende er at det gjennom spinkle referanser åpner for betrakterens egne tanker. Det så å si tvinger en til å tenke videre, eller sågar undersøke ulike fenomener som refereres til i verkene. Slik opplever jeg at verkene hans går svanger med historier som først blir virkeliggjort i betrakteren. Verkene selv leder oss nemlig aldri frem til noen helhetlig forståelse, i stedet fungerer de som en type omdreiningspunkter som i gangsetter en meningsdannende prosess, som er utenfor kunstnerens egen kontroll.

Kulturstrøm

  • Drapstiltale mot Alec Baldwin blir stående

    Skuespiller Alec Baldwins begjæring om å frafalle drapstiltalen mot ham ble avvist av retten i New Mexico. Tiltalen blir dermed stående.

    Filmstjernen er siktet for uaktsomt drap på filmfotograf Halyna Hutchins under innspillingen av filmen «Rust» i 2021. Hutchins døde etter å ha blitt truffet av et skudd fra et våpen Baldwin brukte som rekvisitt i filmen.

    Fredag besluttet dommer Mary Marlowe Summer at tiltalen blir stående. Hun lot seg ikke overbevise av forsvarernes påstander om at påtalemyndigheten brøt prosedyrereglene i tiltaleprosessen.

    Aktoratet avviste påstandene og mener Baldwin har gjort «skamløse» forsøk på å unndra seg å bli stilt til ansvar.

    Fredagens kjennelse fjerner en av de siste hindringene for å stille Baldwin for retten i juli. Skuespilleren har erklært seg ikke skyldig i tiltalen, som har en strafferamme på inntil halvannet års fengsel.

    (NTB)

    Alec Baldwins begjæring om å frafalle tiltalen for uaktsomt drap på et filmsett i 2021 ble ikke tatt til følge i retten i New Mexico
    Foto: Jae C. Hong / AP
  • Sel diamantar

    Diamantane til Shirley Bassey varte ikkje evig – slik ho song i James Bond-filmen: Denne helga sel ho mange av smykka sine på auksjon.

    Bassey, i dag 87 år gammal, song tittellåten til James Bond-filmen «Diamonds Are Forever» frå 1971.

    Men no melder Reuters at ho sel unna ein del av smykka og klokkene sine på auksjon til inntekt for velgjerande formål som ho sjølv har valt ut.

    (NTB)

    FILE PHOTO: The Bal de la Rose in Monaco
    Foto: Pool / Reuters
  • Norsk film fikk pris

    Den norske filmen Armand, som er regissert av Halfdan Ullman Tøndel, får prisen for beste lyddesign (Prix de la Meilleure Création Sonore) under filmfestivalen i Cannes.

    Den er nominert i sideprogrammet «Un Certain Regard». Dette er Ullman Tøndels debutspillefilm der Renate Reinsve har hovedrollen. Filmen hadde verdenspremiere under filmfestivalen.