Hopp til innhold

Holder tilbake 45 millioner

Nationenes eier er i ferd med å knekke avisen, mener flere av avisens journalister.

Nationen
Foto: Pernille Amdahl / NRK

Til tross for Nationen sliter med underskudd og synkende abonnementstall, holder eierne tilbake 45 millioner norske kroner fra avisen.

Det får avisens journalister til å reagere.

- Det har vært kutt i bemanningen, vi har mistet medarbeidere, vi mistet helgemagasinet «Helga» som var blitt et veldig godt kvalitetsprodukt, og det er tydelige tegn på at vi får færre ressurser til å lage en god avis, forteller politisk kommentator og klubbstyremedlem, Drude Beer.

Beer har fulgt avisen som har vært bøndenes fremste talerør i Norge i over 90 år, i gode og dårlige tider. I kjølvannet av EU-avstemningen i 1994 føk opplaget på i 22.000. I dag er antallet abonnementer redusert, løssalget er kuttet ut, antallet sider er kuttet ned og like før jul godtok de ansatte innsparinger på seks millioner.

Da Dagens Næringsliv i forrige uke meldte at konsernleder Terje Bertheussen hadde fått utbetalt en bonus på 1,4 millioner kroner brøt det ut åpen konflikt mellom eierselskapet Tun Media og de ansatte.

- Det er vanskelig å opprettholde entusiasmen hvis vi ikke får helt klare signaler fra eierne om at de skjønner at det også må ressurser til for å lage en god Nationen, sier Beer.

Må gå i balanse

Nationens eiere, Tun Media, har 45 millioner kroner tilgjengelig som skal brukes på å styrke den gamle Senterparti-avisen. Pengene skal ifølge styreleder Grete Sjurgard brukes til konstruktivt arbeid med Nationen som produkt, og dette vil de ikke gjøre før avisen går i balanse økonomisk.

- De må få orden på den interne driften i Nationen på en slik måte at avisen går i balanse i alle fall. Vi vil ikke bruke oppsparte midler til drift, sier Sjurgard til NRK.

Hun sier at hele denne satsingen til Tun Media er kommet i stand for å gi flaggskipet Nationen flere bein å stå på, men møter motstand fra tidligere Nationen-journalist, nå journalist i Nettavisen ABC Nyheter, Thomas Vermes. Han sluttet i 2006 i protest mot det han altså mener er manglende satsning fra eiernes side.

- Landbruket har rett og slett løpt fra ønsket sitt om å styrke Nationen i en veldig vanskelig tid. Avisen har gått tilbake i år etter år etter år, og i stedet for å satse pengene som faktisk var avsatt til Nationen på avisa, så har landbruket valgt motsatt strategi, og det er da å kappløpe med opplagsfallet i form av kostnadskutt hvert år.

Vermes sier det er hans inntrykk at det har foregått en bemerkelsesverdig omlegging av landbrukets strategier for Nationen.

- De har lagt om strategien sin fullstendig fra å satse på Nationen som en avis som skal være en budbringer for bygdene og distriktenes verdier ut i samfunnsdebatten, og over til å bygge opp et større bladkompani som har som mål å kjøpe opp flest mulig blader og aviser, og å drive med overskudd, sier Vermes til NRK.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.