Til tross for Nationen sliter med underskudd og synkende abonnementstall, holder eierne tilbake 45 millioner norske kroner fra avisen.
Det får avisens journalister til å reagere.
- Det har vært kutt i bemanningen, vi har mistet medarbeidere, vi mistet helgemagasinet «Helga» som var blitt et veldig godt kvalitetsprodukt, og det er tydelige tegn på at vi får færre ressurser til å lage en god avis, forteller politisk kommentator og klubbstyremedlem, Drude Beer.
Beer har fulgt avisen som har vært bøndenes fremste talerør i Norge i over 90 år, i gode og dårlige tider. I kjølvannet av EU-avstemningen i 1994 føk opplaget på i 22.000. I dag er antallet abonnementer redusert, løssalget er kuttet ut, antallet sider er kuttet ned og like før jul godtok de ansatte innsparinger på seks millioner.
Da Dagens Næringsliv i forrige uke meldte at konsernleder Terje Bertheussen hadde fått utbetalt en bonus på 1,4 millioner kroner brøt det ut åpen konflikt mellom eierselskapet Tun Media og de ansatte.
- Det er vanskelig å opprettholde entusiasmen hvis vi ikke får helt klare signaler fra eierne om at de skjønner at det også må ressurser til for å lage en god Nationen, sier Beer.
Må gå i balanse
Nationens eiere, Tun Media, har 45 millioner kroner tilgjengelig som skal brukes på å styrke den gamle Senterparti-avisen. Pengene skal ifølge styreleder Grete Sjurgard brukes til konstruktivt arbeid med Nationen som produkt, og dette vil de ikke gjøre før avisen går i balanse økonomisk.
- De må få orden på den interne driften i Nationen på en slik måte at avisen går i balanse i alle fall. Vi vil ikke bruke oppsparte midler til drift, sier Sjurgard til NRK.
Hun sier at hele denne satsingen til Tun Media er kommet i stand for å gi flaggskipet Nationen flere bein å stå på, men møter motstand fra tidligere Nationen-journalist, nå journalist i Nettavisen ABC Nyheter, Thomas Vermes. Han sluttet i 2006 i protest mot det han altså mener er manglende satsning fra eiernes side.
- Landbruket har rett og slett løpt fra ønsket sitt om å styrke Nationen i en veldig vanskelig tid. Avisen har gått tilbake i år etter år etter år, og i stedet for å satse pengene som faktisk var avsatt til Nationen på avisa, så har landbruket valgt motsatt strategi, og det er da å kappløpe med opplagsfallet i form av kostnadskutt hvert år.
Vermes sier det er hans inntrykk at det har foregått en bemerkelsesverdig omlegging av landbrukets strategier for Nationen.
- De har lagt om strategien sin fullstendig fra å satse på Nationen som en avis som skal være en budbringer for bygdene og distriktenes verdier ut i samfunnsdebatten, og over til å bygge opp et større bladkompani som har som mål å kjøpe opp flest mulig blader og aviser, og å drive med overskudd, sier Vermes til NRK.