Hopp til innhold

Bekrefter at han tok «Et Norge i krig» av luften

Nesten ti år etter at Kristopher Schau og P3s største lyttersuksess «Et Norge i krig» ble tatt av luften, bekrefter tidligere kringkastingssjef Jon G. Bernander at det var han som ba daværende radiosjef og «syndebukk» Nils Heldal om å stanse programserien.

Kristopher Schau og Øystein Karlsen

I ni år har tidligere radiosjef Nils Heldal tatt på seg alt ansvaret for at 'Et Norge i krig' ble tatt av luften, til tross for at ryktene allerede fra dag én hevdet at det var kringkastingssjef John G. Bernander som personlig ikke likte programmet. Kristopher Schau og Øystein Karlsen var to av tre involverte i prosjektet, her fotografert i september 2013 i anledning utgivelsen av en bok om den svarte situasjonskomedien 'Dag', som duoen står bak.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Nils Heldal

Nils Heldal var radiosjef i NRK da avgjørelsen om å ta 'Et Norge i krig' av luften skapte voldsomme reaksjoner.

Foto: NRK

Det er i anledning P3s 20-årsjubileum at tidligere radiosjef Nils Heldal for første gang innrømmer at han ikke sto bak avgjørelsen om å ta det populære radioprogrammet «Et Norge i krig» av luften.

Les også: – «Et Norge i krig» er et program laget av menn som har innsett at de ikke er verdt noe

– Det er ingen hemmelighet at Bernander veldig gjerne ville ha dette programmet av luften. Han sa til meg at jeg skulle ta det av, og det gjorde jeg, forteller Nils Heldal til NRK P3.

Kanselleringen førte til flere tusen rasende e-poster fra misfornøyde lyttere, og svært mange spekulasjoner om hva som virkelig hadde skjedd i kulissene.

– Dagen etter våknet jeg og så meg selv i speilet. Jeg tenkte at «dette er en mann jeg ikke vil være».

Samme dag sa han opp jobben i NRK uten å ha noen ny jobb å gå til.

Les også: Heldal slutter som radiosjef - Kultur - NRK Nyheter

– Beste P3-programmet noensinne

«Et Norge i krig» hadde premiere på NRK P3 i august 2004. Kristopher Schau, Morten Ståle Nilsen og Øystein Karlsen leverte i tre måneder makabre essays og tok et oppgjør med norsk dobbeltmoral, ispedd tung rockemusikk. Jevnt over fulgte 100.000 lyttere sendingene, og Heldal sier i dag at programmet antagelig er det beste som har vært sendt på P3 noensinne.

Det mente han imidlertid ikke i desember 2004, da han blant annet uttalte til Ballade at «Programmet skulle være negativt, mørkt, drøyt og dystert. Det har programmet blitt. Etter en evaluering har vi i ledelsen likevel kommet frem til at det er for negativt, mørkt, drøyt og dystert for NRK».

Nå innrømmer imidlertid Heldal at det ikke var hans personlige mening, og sier at P3s 20-årsjubileum virket som en passende anledning til å avsløre det han omtaler som «Norges dårligst bevarte hemmelighet».

Les også: Alt om P3s 20-årlige historie

Protesterte ikke

John G. Bernander

John G. Bernander sier til NRK.no at han ville ha tatt 'Et Norge i krig' av luften hvis ikke Nils Heldal hadde gjort det.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Tidligere kringkastingssjef John G. Bernander bekrefter overfor NRK.no at det var han som ba den daværende radiosjefen om å kansellere «Et Norge i krig».

– Ja, det gjorde jeg. Heldal valgte å gjøre det, hvis ikke hadde jeg gjort det selv.

Ifølge Bernander var begrunnelsen for kanselleringen av programmet at Schau & co valgte å teste grenser uten at noen av NRKs redaksjonelt ansvarlige var informert om innholdet.

– Fikk du inntrykk av at Nils Heldal var enig i beslutningen, eller hadde han ikke noe valg?

– Han hadde selvfølgelig en mulighet til å protestere, det gjorde han ikke.

Forskjellig oppfatning

Tidligere radiosjef Nils Heldal sier på sin side at han ikke kjenner seg igjen i Bernanders fremstilling.

– Min jobb var å argumentere for programmet, som vi definitivt ønsket å beholde på P3. Hvis han sier at jeg ikke protesterte, har vi to forskjellige oppfatninger av det møtet, sier Heldal til NRK.no.

Han benekter også den tidligere kringkastingssjefens påstand om at ingen redaktører visste hva Schaus program kom til å inneholde.

– Jeg følte vi fikk akkurat det vi bestilte, uttaler den tidligere radiosjefen til NRK.no i dag.

– Hvorfor valgte du da å ta på deg hele rollen som syndebukk, ta P3s mest populære program av luften og deretter si opp jobben som en følge av dette?

– Det har jeg ingen kommentar til.

Følte seg sviktet

Kristopher Schau og Øystein Karlsen sier i en kommentar til NRK.no at de synes det er «hyggelig at Bernander endelig innrømmer hendelsen».

– Når det er sagt, var han likevel bare en ren parentes for oss i den prosessen. Det som gikk inn på oss var tristessen i at de som hadde ansatt oss, og som vi trodde hadde ryggen vår dekket, alle som en valgte å se en annen vei da det skjedde, skriver Schau og Karlsen i en e-post til NRK.no.

– Den eneste som kom sånn noenlunde rakrygget fra denne prosessen, var etter vårt syn radiosjef Nils Heldal, som i hvert fall sa opp i protest etter å ha blitt overkjørt, mener duoen.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.