Torsdag denne uken trer den nye avtalen om designbeskyttelse i kraft. En eneste søknad er det som skal til for å hindre piratkopiering av egen design, og designbeskytte merkevarer i 65 land.
En godkjent søknad gir enerett til å bruke den beskyttede designen kommersielt, forteller Marie Rasmussen, seksjonsleder i Patentstyret.
– Det betyr at hvis noen er på markedet med et produkt som er til forveksling likt ditt, altså at det gir samme helhetsinntrykk, og du har beskyttet ditt produkt, så kan du nekte dem å bruke det.
– Effektivt
For produsenten Stokke har designbeskyttelse av eget design vært avgjørende for suksessen. Den velkjente Tripp Trapp-stolen fra 1972 er et yndet forfalskningsobjekt.
Stokke har vært gjennom mange rettssaker, men ingen som har vært rettet mot designbeskyttelse, forteller Herleif Ulstein, jurist for Stokke.
– Grunnen til det er nok at en slik registrering er en effektiv måte å hindre at noen vil kopiere designet ditt, og dermed blir det heller ingen sak. Når vi ikke har hatt noen saker, så har nok det nok hatt stor betydning at vi har foretatt en designregistrering.
Til NRK sier Ulstein at han tror en søknad om designbeskyttelse vil spare bedrifter som så langt ikke har beskyttet sin design for mye penger.
– Nå vil de få en langt bedre mulighet til å gjøre dette på en langt mer effektiv måte og til langt mindre kostnader.
Tydeliggjør rettigheter
For å kunne designbeskytte et produkt må det være helt nytt på markedet. I tillegg er det et krav at det har en individuell karakter som skiller seg fra andre produkter. Dersom produktene oppfyller disse kravene kan det meste designbeskyttes, forteller Rasmussen i Patentstyret.
– Det kan være alt fra en tannbørste, kumlokk, fly, bil, en grafisk fremstilling av noe, for eksempel et ikon eller en hjemmeside.
Rasmussen tror norske bedrifter ser verdien av designproduksjoner.
– Selv om man kan ha rettigheter via andre lover, som markedsføringsloven, så kan det være vanskeligere å bevise hva man faktisk har rettigheter til.
– Hvis du har en registrering, så har du jo et dokument på hva du faktisk eier og har rettigheter til, og da kan du be konkurrentene holde seg unna, også før det kommer til en konflikt.