Hopp til innhold

Derfor snakker NRK Super med barna om overgrep

Vil vise at det er viktig og riktig å si fra dersom de opplever seksuelle overgrep.

Super mot overgrep

Programlederne i NRK Super forklarer hvorfor de snakker om overgrep.

Det tar i snitt 17 år før personer som ble utsatt for overgrep som barn forteller om det. Derfor setter NRK barneunivers fokus på overgrep fra 6. til 8. november.

Hildri Gulliksen, redaktør for NRK Super

NRK Supers redaktør, Hildri Gulliksen, ønsker å gi barna verktøy til å fortelle det dersom de opplever seksuelle overgrep.

Foto: Anne Liv Ekroll / Anne Liv Ekroll, NRK

– Dette er noe av det viktigste vi gjør i år. Å snakke om seksuelle overgrep gjør barn trygge på at vonde hemmeligheter skal deles. Vi ønsker å gjøre barn i stand til å definere egne grenser og gi dem verktøy til å gjenkjenne og agere når de opplever seksuelle overgrep i sin familie eller nærmiljø, sier NRK Supers redaktør, Hildri Gulliksen.

Gjennom nye animasjons- og dramaserier, radioprogram, Supernytt-saker og nettmøter med eksperter ønsker de å gjøre det lettere å snakke om den vanskelige tematikken.

Vil være direkte, men ikke skremmende

Mange voksne synes det er vanskelig å snakke med barn om seksuelle overgrep. Men barn klarer ikke alltid å oppdage det som antydes eller forstå det som blir pakket inn. Derfor ønsker redaktøren å snakke til barna på en åpen og direkte måte.

– Tematikken ER ubehagelig og ekkel. Vi ønsker ikke å late som noe annet. Men det er desto viktigere å fortelle barn om dette. Når det er sagt, ønsker vi naturligvis ikke å skremme barna. Så vi er nøye med stemningen i innholdet. Vi forklarer nøkternt, tonen er lett, og vi fokuserer på hva barna kan og bør gjøre.

15 prosent utsettes for overgrep

15 prosent av norske kvinner og menn har vært utsatt for seksuelle overgrep før de var 18 år.

– Det reelle tallet kan sikkert være noe lavere eller høyere. Men dette er uansett et stort og vanskelig samfunnsproblem, sier Gulliksen.

Hun mener det er opplagt at foreldre må snakke med barna sine om seksuelle overgrep.

– Det er naturligvis viktig å tilpasse dialogen barnets modningsnivå. At det ofte tar mange år før ofre sier ifra, viser hvor vanskelig mange barn synes dette er. Årsakene kan være mange: Kanskje har barnet en nær relasjon til overgriperen, kanskje tenker han eller hun at det er deres egen feil eller kanskje er barnet redd for å ikke bli trodd. Åpenhet og kunnskap vil hjelpe barn til å hjelpe seg selv.

NRK Super-redaktøren forteller at de tidligere har fått gode tilbakemeldinger på temauker om skilsmisse og rus. Hun mener det er en viktig del av deres samfunnsansvar å ta opp vanskelige tema.

– Sentrale oppgaver for oss er å gi identifikasjon til alle barn, gi barn en stemme, gi dem kunnskap, gi verktøy for mestring, inspirere barn til å ta sosialt ansvar, skape gode fellesopplevelser for barn og familier – og gi barn god underholdning underveis. Det får voksne, og det fortjener også barn.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.