Hopp til innhold

Den svarte boksen

Forfatter og journalist Jennifer Egan skaffet seg både navn og Pullitzer-pris med sin roman «Bølle på døra» (2012). Årets bok «Den svarte boksen» tar med seg Lulu fra «Bølle ...»og inn i fremtiden. Til en twitter-bok.

Jennifer Egan
Foto: Pieter M. Van Hattern

For den raske leser av «Den svarte boksen», er det ikke åpenbart at den trettitre år gamle, kvinnelige hovedpersonen er identisk med Lulu, ei ung jente som dukker opp et par ganger i Jennifer Egans roman «Bølle på døra». Men slik er det. Og; stoler vi på Egans eminente omgang med tid, slik vi kjenner den fra nevnte roman, er handlingen i «Den svarte boksen» lagt en gang etter året 2030 – med Lulu som hemmelig, men frivillig agent i jakten på rike, voldelige menn med terrorist-potensiale og ditto planer. Et sted ved Middelhavet.

Format

Denne bokens format er interessant i seg selv. Det er også dens utgivelseshistorie. En roman eller kortroman er det ikke, og den kan vanskelig kalles en novelle. En historie eller fortelling, altså. Men vanlig er den ikke:

Twitter-litteratur

For; på et eller annet tidspunkt før «Den svarte boksen» ble trykt i tidsskriftet The

Egan-omslag
Foto: forlaget

New Yorker, dukket ideen opp, om å skrive den om til en sammenhengede rekke med twitter-meldinger. Ikke nok med det; før det ble bok av dette, ble teksten også publisert, nettopp på twitter, melding for melding.

Utsatt handling

En slik skrive- og publiseringsmåte får konsekvenser: Under rekken av korte meldinger, løper det altså en historie. Som antydet; en spionfortelling om terroristjakt fra nær fremtid. I så måte, ikke minst på det teknologiske planet, er dette også science fiction. Dramatisk sådan. Og selv om denne fortellingen blir synlig for leseren når teksten leses i oppmerksom sammenheng, er det ingen tvil om at handlingstråden er bokens mest utsatte element.

Loggført drama

Jeg skal ikke gå inn i de mange teknologiske finurlighetene Lulu er utstyrt med, utover at James Bonds gode hjelper Q ville vært grønn av misunnelse. Blant dem er imidlertid et innoperert elektronisk minne som også lagrer en log for Lulus oppdrag og forløpet av det. Meldingene i teksten stammer fra denne loggen og representerer Lulus bearbeidede erfaringer og erkjennelser underveis, bekreftet av ting hun husker fra opplæringen.

Kortformen vinner

Slik vinner de korte twitter-tilpassede meldingene dragkampen med handlingen. Og dét er ikke alltid et dårlig bytte: Jennifer Egan vet å bruke sin formuleringsevne og mange av enkelt-tweetene står frem som nesten-aforismer, både lavmælte og ettertenksomme, i stand til å stå på egne bein. Andre minner mer om læresetninger, og er helt avhengige av sammenhengen.

Nå er Jennifer Egan ikke den første forfatteren som klemmer litterær tekst inn i formatet ”140 tegn-og-det-er-det”. Frode Grytten har lagt så vel mini-noveller som poesi på twitter en god stund nå, tekster en leser ikke bør gå glipp av. Det er imidlertid verdt å merke seg at Gryttens tekster (i hovedsak) avsluttes innenfor rammen av ett tweet, noe som understreker poenget med balansen mellom handling og form.

Interessant, men …

Å lese «Den svarte boksen» kan minne litt om å være på en konsert med samtidsmusikk – det er vesentlig mer interessant enn det er medrivende og skjønt i tradisjonell forstand. Fragmenteringen formatet fører med seg, vekker oppmerksomheten, men bidrar ikke til noe særlig, utover seg selv.
Formeksperimentet har også lagt igjen en flertydighet i teksten som gjør det vanskelig å si hvor alvorlig vi skal ta historien om Lulus agentoppdrag. Eksempelvis omtales begrepet «den nye heroismen», flere ganger tidlig i boken. Vi forstår at det dreier seg om et fremtidig paradigmeskifte der den vestlig-amerikanske navlebeskuende selvopptattheten – det intense jaget etter å «bli sett» – erstattes av vilje til innsats for verdier større enn egoet. Lulus ofre i denne striden er enorme, målt på personplan. Dybden i det hele forsvinner allikevel litt i selve formeksperimentet. Hvilket altså ikke forhindrer at enkelttanker og – situasjoner kan være glimrende formulert og beskrevet.

Oppdrag utført

Alt dette er heller ikke så nøye: ”Den svarte boksen” er mest en god idé til en tidsskrifthistorie, et eksperiment som ble bok. Uten den forutgående suksessen med «Bølle på døra», hadde det hele trolig blitt værende i The New Yorker og der ute på nettet. Uansett: Jennifer Egan ville utforske twitter som mulig litterært format. Det har hun gjort.

Kulturstrøm

  • Buing under Israels øving til ESC-semifinale

    Da Israel øvde i Malmö onsdag kveld ble det buet fra salen. Ifølge opptak NRK har hørt og Aftonbladet. Den svenske avisen skriver også at sikkerhetsvakter stod langs trappen opp til scenen da den israelske artisten Eden Golan stod på scenen under generalprøven. Når den andre semifinalen går av stabelen torsdag sensurerer EBU lyden ut på lufta.

  • Får støtte frå pappa

    Den svenske artisten Eric Saade markerte støtte for Palestina under eit Eurovision-arrangement tysdag.

    No får han støtte frå pappa Walid Saade, melder Expressen.

    – Vi viser at vi finst og at det som pågår ikkje får skje, seier han til avisa.

    Besteforeldra til Eric Saade flykta frå Palestina til Libanon i 1948.

    Sweden Eurovision Song Contest Semi-Final
    Foto: Martin Meissner / AP
  • Regjeringen gir en million kroner til Rørosmartnan

    – Rørosregionen er en viktig region for Norge. En investering i kvalitet for investering for Rørosmartnan gir et godt bidrag. Sammen med det lokale næringslivet vil regjeringen bidra til at kulturhistorien og tradisjonene blir sikret på Røros og bevilge 1.000.000 kroner til Rørosmartnan, sier Jonas Gahr Støre.

    Støre var i vinter på besøk på Røros og åpnet arrangementet som første statsminister. Bidraget kommer I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram 14. mai.

    – Dette er en merkedag for oss på Røros, og et viktig signal om at Rørosregionen er viktig også for hele Norge, sier ordfører Isak Veierud Busch (A).

    Støre på Rørosmartnan
    Foto: Statsministerens kontor