Brooks frikjent for kongelige bikinibilder

Tidligere News of the World-redaktør Rebekah Brooks ble torsdag frikjent på ett av fem tiltalepunkter i rettssaken etter avlyttingsskandalen i Storbritannia.

Rebekah Brooks

FRIKJENT PÅ ETT PUNKT, FIRE IGJEN: Tidligere News of the World-redaktør Rebekah Brooks må svare for den nedlagte skandaleavisen News of the Worlds telefonhacking og -avlytting.

Foto: Sang Tan / AP
Brooks og Blair

MINISTERRÅD: Onsdag kom det frem at Brooks ble tilbudt rådgiving av tidligere statsminister Tony Blair bare dager før pågripelsen.

Foto: Fiona Hanson / Ap
Andy Coulson

AVSATT OG AVSLØRT: Tidligere redaktør og Cameron-talsmann Andy Coulson.

Foto: Carl Court / AFP

Jobb hardt. Og ikke oppsøk publisitet.

Rupert Murdoch

Rettssaken mot Brooks og sju andre tilknyttet den nå nedlagte Murdoch-avisen News of the World har pågått siden oktober i fjor, men går nå mot slutten.

Samtidig som Brooks selv for første gang inntok vitneboksen torsdag, kunne hun glede seg over frifinnelse på ett av de fem tiltalepunktene.

Bakgrunn: Den fjerde statsmakt for retten

Da retten ble satt, instruerte dommer John Saunders juryen til å frifinne Brooks på tiltalpunktet som gjelder avisen The Suns kjøp av et bilde av prins William iført en gullbikini. Brooks skal ifølge tiltalten ha godkjent betalingen til en offentlig tjenestemann i forbindelse med bildekjøpet da hun var redaktør for avisen.

Alt om avlyttingsskandalen

Brooks står fortsatt tiltalt for fire andre forhold: den ulovlige telefonavlyttingen, ett tilfelle av bestikkelser og to forsøk på å hindre politiets etterforskning ved å tilbakeholde bevis. Hun nekter straffskyld for alle.

Betalte prostituert én million

Forsvarer Jonathan Laidlaw benyttet også anledningen til å be juryen se bort fra sakens politiske sider.

– Hun er ikke tiltalt for å ha vært redaktør for en tabloidavis eller for å ha jobbet for Rupert Murdochs selskap. Hun er ikke tiltalt for News Internationals strategi, dets retningslinjer, dets innflytelse eller dets standpunkter, sa Laidlaw da rettsdagen startet torsdag.

Da Brooks inntok vitneboksen torsdag, begynte hun med å svare på spørsmål om starten på journalistkarrieren og om hvordan hun begynte å jobbe for News of the World.

Brooks ble først ansatt som researcher i avisen i 1989, og gikk gradene inntil hun i en alder av 27 år ble en av avisens redaktører.

I retten torsdag forklarte hun blant annet om da hun på et tidspunkt brukte til sammen 250.000 pund (rundt to og en halv million kroner) for å sikre et intervju med prostituerte Divine Brown, som på et tidspunkt ble arrestert sammen med skuespilleren Hugh Grant.

Ifølge Brooks' vitnemål gikk rundt 100.000 pund rett til Brown, mens resten av beløpet gikk med til å flytte henne og familien til et hemmelig sted slik at ikke andre medier skulle stjele skupet.

Hun fortalte også om ett av rådene hun fikk av mediemogulen Murdoch tidlig i karrieren: «Jobb hardt. Og ikke oppsøk publisitet.»

Fikk råd av Blair

Brooks var ventet å avgi forklaring onsdag denne uka, men forklaringen ble utsatt til torsdag.

I retten onsdag ble det i stedet lagt frem en lengre e-post fra Brooks til News International-styreleder James Murdoch, der hun blant annet hevdet at tidligere statsminister og Midtøsten-utsending Tony Blair skal ha tilbudt henne uformell rådgivning kun få dager før hun gikk av.

Rebekah Brooks ledet Murdochs medieselskap News International da hackingskandalen i den Murdoch-eide tabloidavisa News of the World brøt ut sommeren 2011.

Brooks var selv tidligere redaktør for avisen, før hun ble redaktør for søsteravisen The Sun og etter hvert ansatt i konsernledelsen til eierselskapet News International.

Brooks forlot stillingen som News International-sjef 15. juli 2011, og ble få dager senere pågrepet av politiet, mistenkt for å ha kjent til og godkjent avisens avlytting og overvåking av privatpersoner.

Les: Hva drev egentlig redaktøren med?

Flere eks-redaktører på benken

Hennes etterfølger som News of the World-redaktør, Andy Coulson, er også blant de åtte tiltalte i avlyttingssaken.

Coulson forlot redaktørjobben i 2007 etter de første avsløringene om at avisens journalister hadde drevet med ulovlig telefonovervåking. Den gangen hevdet han å ikke ha visst om avlyttingen.

Coulson måtte fire år senere forlate jobben som statsminister David Camerons pressetalsmann etter at nye avsløringer i avisen The Guardian knyttet ham langt tettere til avlyttingsskandalen.

Les: Cameron: Jeg burde ikke ansatt Coulson

Ifølge påtalemyndigheten begynte avlyttingspraksisen under Brooks, og fortsatte under Coulson. Under rettssaken kom det også frem at Brooks og Coulson hadde et langvarig forhold seg i mellom. Forholdet styrker ifølge påtalemyndigheten sannsynligheten for at begge kjente til avisens avlytting.

På tiltalebenken sitter også Brooks' ektemann, som er tiltalt for å ha hjulpet Brooks med å tilbakeholde bevis.