Hopp til innhold

Briskeby

Beate shopper. Hva hun har, bestemmer hvem hun er. Men en dag er kontoen tom, hun er blakk. Hvem er Beate da? Ingen?

Briskeby

Andrea Bræin Hovig spiller den shoppeglade Beate som en dag er blakk og ikke kan betale for det livet hun vil ha.

Foto: Ill. Carl Henrik Grøndahl

FØR-PREMIERE PÅ NETT: Se lenger ned i saken.

Hvem er du hvis du ikke har noe? Hva skjer når du har definert deg selv ut i fra hva du har, mer enn hvem du er, og så en dag er uten penger? Det er tema i Liv Heløes hørespill Briskeby som har premiere i Radioteatret.

- Vi definerer oss vel alle i noen grad ut fra hva vi omgir oss med: klær, sko, bil, møbler og ferier. Jeg tror ikke det er spesielt for Beate, sier forfatteren Heløe som ønsker å se nærmere på den menneskelige sårbarheten som følger med høyt pengeforbruk.

Briskeby

Andrea Bræin Hovig og Kim Sørensen spiller de sentrale rollene i hørespillet.

Foto: Hege Stabell

En tom konto
Beate skal gifte seg og planlegger et storslagent bryllup. Vielsen skal skje i Frogner kirke, festen holdes på Continental. Beate identifiserer seg med de tingene hun omgir seg med og har et livsinnhold basert på å bruke mye penger.

Tre uker før den store dagen tar Beate fri for å ordne bukett og borddekorasjoner. I blomsterbutikken godkjennes ikke betalingen av terminalen. Beate ringer banken for å oppklare. Men det er ikke noe å oppklare. Kontoen er tom. Beate er blakk.

Hva skjer med Beate når hun ikke kan omgi seg med det hun ønsker, hvis hun ikke lenger kan betale for det livet hun vil ha, hvem er Beate da? For Beate får det store konsekvenser å ikke ha nok penger.

Hør Briskeby her:


Shopping som aktivitet
- Utgangspunktet var at jeg ville lage et hørespill der shopping var aktiviteten. Shopping er både behov, drømmer, underholdning og tidsfordriv. Jeg ville at hørespillet skulle speile både den fysiske aktiviteten - inn og ut av butikker - og hva som skjer inni hovedpersonen, hva hun tenker når hun shopper, forteller Heløe.
Enakteren Briskeby er en frittstående oppfølger til London – Askim som hadde premiere i 2010.

- Jeg skrev derfor med Andrea Bræin Hovig i tankene. Det var fristende å skrive for henne - og et fint team med regissør Cecilie Mosli i spissen, sier forfatteren av Briskeby.

I Verdibørsen
Briskeby og tema i stykket skal også tas opp i radioprogrammet Verdibørsen på NRK P2 denne helgen. Gjester er forfatteren Liv Heløe og Erling Dokk Holm.

Om produksjonen
Dramaturg og produsent: Gunhild Nymoen
Regi: Cecilie Mosli
Komponister: Jane Kelly og Sindre Hotvedt
Produksjonsleder: Hege Cathrine Beck Stabell
Lyddesign: Arne Barca

De som er med
Beate:Andrea Bræin Hovig
André: Kim Sørensen Bibi: Mariann Hole Fredrik: Benjamin Helstad Linnea: Andrea Eckerbom Blomsterdekoratør: Bartek Kaminski Bankansatt 1: Marie Blokhus Bankansatt 2: Assad Siddique Audun: Trond Høvik
Thea: Janne Heltberg Vera: Monna Tandberg Paul: Svein Tindberg Cecilie: Julia Schacht m.fl.


Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.