Hopp til innhold

Dropp temaet!

Søndag avsluttet Norsk litteraturfestival på Lillehammer en turbulent uke under temaet sannhet. Norske litteraturfestivaler kan med fordel slutte å ramme inn arrangementene sine med abstrakte begreper, mener vår kommentator Knut Hoem.

Knut Hoem

Knut Hoem under et av de mange arrangementene i parken på Lillehammer.

Foto: Ole Jan Larsen / NRK

Norsk litteraturfestival på Lillehammer er i stadig utvikling. Festivalen som startet som et todagers-seminar om Sigrid Undset i 1993, valgte i år å outsource deler av programmet. Mange av de interessante debattene under festivalene, som debattene om Hamsun, Islam, Midtøsten, krigen, og kulturradikalisme, ble arrangert av aviser og tidsskrifter. Kjartan Fløgstad holdt sitt hovedforedrag foran logoen til tidsskriftet Samtiden.

Fordelen med å knytte til seg aviser og tidsskrifter åpenbar. Journalister er gode til å jakte på aktuelle kulturdebatter, og til å fylle panelet med interessante deltakere.

Mangel på kunstnerisk styring

Problemet kan være at den kunstneriske styringen av det som foregår kommer litt ut av kontroll. På Lillehammer forsøkte man å holde dette gigantarrangementet sammen ved hjelp av begrepet sannhet. Det er et ord som kan være opphav til de mest spennende filosofiske diskusjoner, men det kan også føre samtalepartnerne ut i den reneste kvasifilosofiske svada, noe som skjedde oftere enn strengt tatt nødvendig på Lillehammer.

- "Det er ikke sannhet som står i fokus i mitt arbeid, men sannhetens slektning: fiksjon. Det du hører, ser opplever her og nå - er det fiksjon eller sannhet. Det er opp til deg å definere hva du opplever. Da er det sannhet, din sannhet - eller din fiksjon.", sa for eksempel komponisten Terese Birkelund, som hadde bestillingsverket på åpningsforestillingen, og det høres jo fint ut. Men hva betyr det? Hva i all verden betyr det?

Store navn hjelper ikke

Under årets festival jogget publikum rundt mellom debatter med høytflyvende titler som Sannheten om Hamsun, Sannheten om krigen, og Sannheten om Midtøsten, og det gikk stort sett bra. Det kan vanskelig gå helt galt med kapasiteter som legen Mats Gilbert, og professorerne Atle Kittang og Anders Johansen på programmet.

Alle hadde de nok allikevel tjent på å snakke i litt mindre luftige rammer, slik som høyesterettsadvokat Cato Schiøtz gjorde, da han inviterte til samtale om rettsprossessen mot Hamsun sett i lys av erindringsboken "På gjengrodde stier". Det er konkret. Det er tydelig, og rapportene fra det arrangementet gikk ut på at debattantene hadde skjønt hva de skulle snakke om.

La oss slippe mer

Til høsten følger også Bjørnsonfestivalen i Molde og Kapittel i Stavanger tappert opp henholdsvis temaene Kilder og Risiko. Rundt omkring både i Norge og i utlandet sitter vel allerede inviterte forfattere og foredragsholdere og forsøker å finne ut av hva deres aktuelle bokutgivelse har med kilder og risiko å gjøre.

Nei, festivaler i det ganske land. Hold opp med det. Først som sist. La oss slippe. Bertolt Brecht hadde et poeng, da han i dansk eksil under den andre verdenskrig skrev med store bokstaver over døren inn til arbeidsværelset at "sannheten er konkret".

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters