Hopp til innhold

- Solstad er gal

Mannen er gal, sto det i rapporten fra konsulenten i Aschehoug forlag. Han hadde vurdert novellene til en ung forfatter ved navn Dag Solstad. Dette kom fram da NRKs blogger på Lillehammer fikk et helt spesielt møte med forfatteren.

Knut Hoem på Lillehammer

Knut Hoem på utenfor knustmuseet, som er arena for en rekke arrengementer på Litteraturfestivalen på Lillehammer.

Foto: Hilde Bruvik / NRK

"Mannen er gal, men det var Strindberg også". Dette skal ha stått i den første konsulentuttalelsen Solstad fikk høsten 1965, som i sin tur førte til at forlaget valgte å satse på den da 24 år gamle forfatteren.

Det var William Nygaard som fant fram konsulentuttalelsen i anledning av at Solstad fyllte femti i 2001, forteller Solstad selv til en forsamling som har det felles at de alle debuterte i fjor.

Dag Solstad

Forfatter Dag Solstad med spente debutanter på Maihaugen på Lillehammer.

Foto: Knut Hoem / NRK

Vi befinner oss på årets debutantseminar på Maihaugen, nærmere bestemt i restaurant Maihaugen, på trygg avstand og med god utsikt til alle de andre arrangementene under litteraturfestivalen. Det er et lukket arrangement ,og Solstad avviser i etterkant alle mine ønsker om å la seg intervjue om dette i Kulturnytt sine sendinger med begrunnelsen at det er privat.

Ja. Det er det jo. Men det er også et stykke norsk litteraturhistorie. Fortsatt mangler det en samlet biografisk fremstilling av Solstads liv og litteratur. Denne dagen gir han oss bakomfilmen til hvordan det hele begynte.

Sprøyte gal

Solstad, som ikke har hatt mange vanlige jobber i sitt liv, sto på et hjørne av Rockefeller/Torgata bad i Oslo og solgte aviser for Narvesen, da han fikk beskjed om ringe forlagsredaktør Vindalen, som kunne fortelle at de hadde antatt novellene, på tross altså av at konsulenten mente han var sprøyte gal.

Dermed bar det opp på redaktørens kontor. Solstad husker spesielt godt at de flagget utenfor Aschehoug den dagen i anledning av at Aksel Sandemose var død.

Den fjortende november var novellene ute i butikkene. Da begynte en periode, der denne unge utgaven av Solstad begynte å henge nede ved aviskiosken hver eneste morgen i håp om å bli anmeldt i Dagbladet.

- For tidlig debut

For på den tiden var det Dagbladet som gjaldt. Den kom, skrevet av Ragnvald Skrede, og var overstrømmende positiv. Positiv var også Magli Elster i Arbeiderbladet. Aftenposten var lunken, men det største slaget kom fra hans egen hjemby. I Sandefjord blad ble det slakt under overskriften ”For tidlig debut”.

– Anmelderen var egentlig sportsjournalist, sier Solstad.

Men samtidig er han litt tvetydig når det gjelder synet på hvor bra disse novellene egentlig var. På den ene siden mener han at det var et anstendig stykke debutarbeid. På den annen side mener han at han på denne tiden var ekstremt arrogant og med fullstendig overdrevne holdninger til sine egne ferdigheter som forfatter.

Så blir han utfordret av debutantene til å snakke om sitt forhold til Hamsun, men det får være en annen historie.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB