Hopp til innhold
Anmeldelse

Klokt, men ikke skarpt nok

Å være et moderne menneske er utfordrende. Vi rives mellom trangen til frihet og behovet for trygghet, understreker Helga Flatland i sin nye roman.

Portrettbilde av Helga Flatland og bokomslaget til En moderne familie
Foto: STUDIO VEST / ASCHEHOUG FORLAG
Bok

«En moderne familie»

Helga Flatland

Roman

August 2017

Aschehoug

Sorgen over å miste er en grunntone i Helga Flatlands nye roman. Hvilke omkostninger har det å velge friheten fremfor forpliktelse?

Skilsmisse for seniorer

Torill og Sverre går fra hverandre etter 40 års ekteskap. Bruddet avsløres på Sverres 70-årsdag, da familien er samlet til feiring i Italia. De tre voksne barna reagerer sterkt, hvordan kan de som i alle år har snakket om å ta ansvar og kjempe seg gjennom motgang plutselig gi selve ekteskapet på båten?

Alpetaggene ligner haitenner, stikker opp av det tette skydekket over Sentral-Europa i et konstant glefs. De tvinger vinden i forskjellige retninger, den river i flyet fra alle kanter, og vi er så små her vi sitter (...)

Liv / Helga Flatland: "En moderne familie" (s.7)

Vi er storfamilien på vei til Roma. Det er Liv, eldstedatteren på 40, som forteller. Hun har med seg mannen Olaf og to barn. Den neste fortelleren er Ellen, den to år ynge søsteren. Historien alternerer mellom de to, for å avsluttes to år etter med at Håkon, lillebror på 30, får komme til orde.

Øyet som ser

Nina Lykke gjorde noe av det samme i sin krasse roman fra i fjor, «Nei og atter nei» da hun lot kone, mann og elskerinne vekselvis fortelle sin versjon av trekant-dramaet. Hos Flatland er jeg-fortellerne nærmere hverandre, de er nesten identiske i språk og uttrykksmåte. Men søstrene Liv og Ellen har alltid misunt hverandre, nærmest hatet hverandre. Nå analyserer de både søskenforholdet - der de begge føler at den andre har fått mer av foreldrenes omsorg - de sterke følelsene rundt foreldrenes skilsmisse og sitt eget ståsted i verden, som brått blir aksentuert når det tryggeste og mest vante av alt faller bort.

Men er de ikke en moderne familie? Er det ikke vanlig, i 2017, at ektefeller går fra hverandre?

Helga Flatland utforsker forholdet i familien, og hun utforsker behovet for noe fast, forutsigbart og uforgjengelig i et hvert menneskes liv. Sterkest er sorgen over å miste noe; det kan være tryggheten, men også tap av forventning, håp og drømmer.

Liv har sin egen kjernefamilie å bekymre seg for, et altoppslukende prosjekt som de yngre søsknene kan ironisere over. Ellen forsøker forgjeves å bli gravid, mens Håkon setter sine standhaftige prinsipper om fri kjærlighet og uforpliktende forhold i vrangstrupen når han plutselig (og litt brått for leseren) møter Anna.

Psykologisk innsikt

Helga Flatland er en smart forfatter som setter fingeren på psykologiske utfordringer i samtiden. I sin forrige roman, «Vingebelastning» fra 2015, holdt hun frem en ung mann som ble mentalt sykeliggjort, både av helsevesenet og sin egen selvopptatthet. I trilogien om unge, norske Afghanistan-soldater boret hun i følelser som sorg og ensomhet.

Ensomhetsfølelse og sorg er gjengangere også i årets roman.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tar meg i å sammenligne «En moderne familie» med Vigdis Hjorths Nordisk råd-nominerte «Arv og miljø». Der Hjorths tekst stadig endres etter jeg-forteller Bergljots humørsvingninger og skjelver i raseri og avslørende selvinnsikt, er Flatlands tekst kontrollert og mer distansert. Jeg-fortellerne betrakter seg selv nærmest med snusfornuft; alt er presist og forklarende sett i etterpåklokskapens lys. Ser ikke søsknene hele bildet selv, så blir det nyansert av neste forteller.

Det er fint gjort, men Flatland overlater dermed ikke mye til leserens fantasi. Utlegningene om følelser, hva enten de er irritasjoner eller begeistring, blir dessuten ofte mer påstander enn konkret synliggjøring. Lillebror Håkon sier for eksempel mot slutten at han alltid har villet imponere storesøstrene. Det har vi ikke sett mye til.

Er det større risiko jeg savner? Mer rusk i det fin-innstilte maskineriet?

«En moderne familie» er en viktig roman som diskuterer mellommenneskelige utfordringer alle kan kjenne seg igjen i. Den er klok og forståelsesfull som en relasjons-spalte i A-magasinet. Likevel: Haitennene som glefser så truende i åpningen av boken blir aldri skarpe nok.

Les flere anmeldelser:

"En sommer med Baudelaire"
Foto: Solum Forlag

Sommerlige glimt om mørk poet. Den franske professoren Antoine Compagnon velger en impresjonistisk tilnærming til Frankrikes største poet gjennom tidene i «En sommer med Baudelaire». Les anmeldelsen

Gutt på elvebredd med fiksestang

Uhyggelig om brodermord. «Den forbudte elven» er en dommedagsaktig roman om brodermord fra Nigeria. Det er en av de beste romanene jeg har lest så langt i år. Les anmeldelsen

Kulturstrøm

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP
  • Forfatteren Paul Auster er død

    Forfatteren Paul Auster er død, 77 år gammel, melder New York Times.

    Den svært produktive forfatteren ble beskrevet som en «litterær superstjerne». Han ble kjent på 1980-tallet med sin postmodernistiske gjenopplivingen av noir-romanen.

    Forfatteren var for nordmenn mest kjent for New York-trilogien, «Moon Palace» og «Brooklyns dårskap». Bøkene kom ut i henholdsvis 1985-1987, 1989 og 2005. Auster skrev også dikt, essays og filmmanus, blant annet.

    Han døde i sitt hjem i Brooklyn, etter komplikasjoner i forbindelse med lungekreft.

    Auster giftet seg i 1981 med norskættede Siri Hustvedt, som også er forfatter. Paret har vært på flere turer til Norge og har også deltatt på Aschehougs hagefest sammen.

     Paul Auster fotografert i 2011. Han har grått hår, gredd tilbake, mørk frakk og skjorte. Han ser bestemt, men vennlig inn i kameraet.
    Foto: BOB STRONG / Reuters