– Forfattere har mye å lære av tv-serier

– Det er tragisk at tv-seriene bygger de mest interessante karakterene, ikke litteraturen, mener krimforfatteren Jens Lapidus. Selv hadde han ikke sett en eneste serie, da han plutselig ble spurt om å lage en.

Jens Lapidus i sentrum av Oslo

Svenske Jens Lapidus bekymrer seg overhodet ikke for at fallhøyden er stor, når han velger å starte en ny bokserie etter krimsuksessen «Cash». Nå slippes «VIP-rommet» på norsk.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Jens Lapidus er i gang med å skrive manus til en ny tv-serie sammen med skaperen av « Broen », Hans Rosenfeldt. Lapidus forteller at han ble sendt hjem fra første idémøte, fordi han ikke hadde sett en eneste serie, ikke «Sopranos», ikke «House of Cards», ingenting. Med seg fikk han en haug med dvd-bokser å se seg opp på.

– Tragisk at litteraturen ikke lenger eier heltene

– Jeg hadde aldri sett en eneste tv-serie. Møtet vårt ble raskt avsluttet, og jeg fikk med meg hjem flere bokser med serier.

Siden har han sett gjennom både «True Detective», «House of Cards», «Homeland» og «Broen.»

Lapidus synes de mest interessante karakterene finnes i nettopp tv-seriene.

– Det er tragisk at det ikke er litteraturen som står for dette lenger. De heftigste karakterene nå er Sergeant Brody i «Homeland» og Frank Underwood i «House of Cards».

Her har litteraturen mye å lære av seriene, mener han.

– For eksempel når det kommer til overraskelsesmomenter, som når man hugger hodet av hovedpersonen i første sesong av «Game of Thrones». Man kunne ikke gjøre slikt for fem år siden, men det gjør man i dag. Det skjer en utrolig spennende utvikling i fortellerkunsten, sier Jens Lapidus.

– Vanskelig å avslutte

– Det var vanskelig å forlate « Cash »-bøkene, men jeg er helt avhengig av å gjøre noe nytt.

VIP-rommet

«VIP-rommet» er den første boken i forfatterens nye krim-univers, etter trilogien med romanene «Livet deluxe», «Aldri fucke opp» og «Cash».

Foto: Cappelen Damm

– Mitt forfatterskap går ut på å ikke gjøre det forventede. I Sverige forventes det av en kriminalforfatter at du skriver i hvert fall ti bøker om samme karakterer. Slik gjør også norske krimforfattere. Dette synes jeg er for enkelt, og jeg vil utfordre meg selv.

Selv foretrekker han den amerikanske tradisjonen fordi den ikke er så fiksert på selve gåten, men mest opptatt av karakterer, scener og miljøet – noir.

– Byens mørkere sider, er mer den tradisjonen jeg plukker opp i mine bøker. Jeg var veldig imponert over amerikanske forfattere som James Ellroy og Dennis Lehane, og syntes det var spennende å gjøre dette i Sverige.

Kidnappingene kommer

Mens han funderte på hva han skulle skrive om neste gang, var Lapidus retts-ekspert i det svenske tv-programmet Efterlyst, som handler om uoppklarte forbrytelser. Her spurte han politiet hvilke kriminalitet det er i ferd med å bli mer av.

– Jeg fikk til svar at myke mål er det nye. Det er ikke lenger bankran og ran mot pengetransporter det er mest av, forbryteren retter seg stadig mer direkte mot personer. Jeg har lyst å fortelle historier fra perspektivet til de menneskene som blir involvert i forbryteres virksomhet.

Lapidus er forsvarsadvokat i Stockholm og henter mye inspirasjon fra rettssalene.

– Jeg husker spesielt en sak vi jobbet med. Det var en norsk kidnappingssak. To personer ble bortført – en i Gøteborg og en i Stockholm. Begge var veldig rike. Gjerningsmannen ble dømt til 18 års fengsel i Sverige. Da bestemte jeg meg for å skrive om kidnapping.

Snuser på rikmannsmiljøet

I hans nye thriller «VIP-rommet» blir den styrtrike investoren og arvingen Philip Scale brutalt borført, og det blir satt i gang privat etterforskning. Den unge og streberske advokaten Emilie blir nødt til å samarbeide med fengselsfuglen Teddy, som nettopp har sluppet fri og trenger penger.

I likhet med de foregående romanene, dreier fortsatt noe av handlingen seg rundt miljøet på Stockholms eksklusive finans– og utelivsområde, Stureplan. Tidligere i forfatterskapet hørte hovedpersonene egentlig ikke hjemme her, selv om de vanket her. Nå er karakterene byttet ut med personer som kommer fra familier med mye penger.

Nå er det rike enkeltpersoner skurkene er ute etter, slik det også er blitt mer av i det virkelige liv, forteller Lapidus.

– Jeg synes det er interessant å utforske virkelig kriminalitet i Sverige. Advokatyrket har fått meg til å tenke på hvem det er som blir kriminelle. Det er mennesker som føler seg utenfor, og som har vondt for å komme inn i samfunnet.