Hopp til innhold

– Musikkbransjen i fritt fall

Musikkbransjen har fått lide under de teknologiske forandringene, mener den Norges-aktuelle forfatteren Jennifer Egan.

Video Jennifer Egan

Jennifer Egan utenfor sitt hjem i Brooklyn, New York. Denne uken gjester hun Norge i forbindelse med boken 'Bølle på døra'. Se hele intervjuet her.

Egan fikk Pulitzer-prisen for sin siste roman «A visit from the Goon Squad», som utgis på norsk denne måneden, med tittelen «Bølle på døra». Boken bruker endringene i musikkbransjen til å vise hvordan tiden går.

– Dette er virkelig veldig aktuelt nå, sier Jennifer Egan til Bokprogrammet , som møtte forfatteren hjemme hos henne i Brooklyn, New York.

Forfatteren understreker at boken ikke er nostalgisk.

– Det er en bok om tiden, musikk og teknologi. Det handler om hvordan en gammel verden har blitt overtatt av ny teknologi, sier Egan.

– Enorme omveltninger

Jennifer Egan, Bølle på døra

'Bølle på døra' ble oversatt til norsk i vår.

Foto: Oktober Forlag

Den amerikanske forfatteren skildrer de enorme omveltningene som den digitale revolusjonen har skapt i musikkbransjen de siste årene.

– Da jeg var barn, skjedde det ikke så mye på den teknologiske fronten. Heller ikke da jeg var i 20-årene var så mye forandret, sier den 49 år gamle forfatteren.

Nå er det blitt en ny verden, der mye forandres hele tiden, påpeker hun.

– Det folk synes er pessimistisk ved boken, er at vi alle blir eldre. Det å bli voksen er ikke som vi tror når vi er 18. Du får voksne plikter som barn å ta deg av, og må betale regninger. Jeg syns ikke det er noe trist ved dette, snarere interessant, sier Egan.

– I fritt fall

Den ene av de to hovedpersonene i boken er en musikkprodusenten Bennie Salazar, som er pønkrocker fra 70-tallet og som blir en vellykket produsent.

– Men så selger han plateselskapet sitt til et stort aksjeselskap, og administrerer det mens musikkbransjen er i fritt fall, sier Jennifer Egan.

Den andre hovedpersonen er Sasha, en yngre kvinne som jobber for Bennie.

Han lyttet etter grums. Følelsen av virkelige musikere som spilte virkelige instrumenter i et virkelig rom. Nå for tiden var den egenskapen vanligvis en effekt, og ikke en autentisk del av opptaket. Alt var et resultat av de blodfattige produktene Bennie og folk som ham pøste ut. Bennie visste at det han ga verden var dritt. Problemet var digitaliseringen som sugde livet ut av film, fotografi og musikk. Dødt. Et estetisk Holochaust.

Utdrag fra Jennifer Egans "Bølla på døra"

– Jeg har alltid villet jobbe med musikk, men aldri gjort det. Så det var nok en grunn til st jeg ville skrive om det, sier Egan, som også er journalist og skriver for New York Times Magazine.

– Jeg ba om å få skrive om musikk, men de hadde allerede en god journalist der, sier hun. Det er noe av grunnen til at jeg skrev boken, sier hun.

Død musikk

Karakteren Bennie synes all kunst er blitt ødelagt av digitaliseringen.

– Jeg sympatiserer med ham, men tror ikke på ham. Jeg liker faktisk digitalt laget musikk, sier Jennifer Egan.

– Jeg ville skrive om det at tiden går, den moderne biten av det, og da syns jeg musikkbransjen var fin å bruke som eksempel, sier Egan.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters