- Slik lød det, en telefonsamtale og den unge lokalavis-biljournalisten syklet to minutter bort til nærmeste forhandler der en fabrikkansatt BMW-mann ventet, forteller Geir Hovensjø.
Han er en av Norges mest erfarne biljournalister. Både i bladet Autofil, og på nettet, deler han minner fra karrieren sin. Dette er historien om da han fikk teste BMWs ekstreme råskinn.
Ingen vanlig BMW
- ”Det fins trauste fjordinger og dølagamper. Det fins utholdende travere. Og det fins lettbeinte og nervøse galopphester verdsatt til svimlende summer”, skrev jeg etterpå.
”Det fins rasedyr også innen bilverdenen, navn som Ferrari, Maserati, Aston Martin og Lamborghini. Men BMW virker mer hverdagslig”, fortsatte jeg.
Det som sto der var nemlig ikke en vanlig BMW, men en M1. Selveste M Den Første.
BMW har akkurat lansert ny M3, og vi har M5, M6 og Z4M (se link i venstremargen hvis du vil se noen videoklipp av dem).
M1 var første BMW som bar M for Motorsport. Og den var noe helt annet enn alt BMW har hatt før og siden.
Et 114 cm lavt vidunder med motoren bak de to setene, 3,5-liters sekser med 277 hester og prislappp på 980 000 kroner i et år da 5-serien kostet drøyt 100 000,- Null til hundre på fem komma seks, toppfart 265 km/t.
”I Norge er ingen M1 blitt solgt, men i andre land fins jo fartsglade folk med feite bankkonti”, skrev jeg i sosialdemokratisk ånd i året da Gro ble statsminister for første gang, Egypts statsminister Anwar Sadat ble skutt og drept, Reagan ble skutt og overlevde, Diana giftet seg med en engelsk prins og Jannicke sang ”Svake mennsker”.
BMW’n var ikke svak, iallfall ikke for sin tid.
Håndbygget og sjelden
- ”I motsetning til italienske vidundre, har den verken åtte eller tolv sylindre, men nøyer seg med seks. Men hver sylinder har fire ventiler! Så bilen er lett å mate. Når du tråkker på gassen, skjer det noe bak ryggen på deg!”
”Men du trenger fint fottøy. Pedalene sitter nemlig uvanlig tett sammen. På lavt turtall er motoren nokså søvnig, men ved 4000 omdreininger våkner den til liv og ved 7000 går det for fullt. Lydnivået er mer sportslig enn behagelig.”
Jeg fôr av gårde på en øde strekning langs Glomma, og hadde aldri opplevd noe så herlig skummelt.
BMWs første og eneste midtmotorbil ble håndbygget i 456 eksemplarer fra 1978 til 1981, nok til å godkjenne racer-svina på samme lest. Noen oppfølger kom aldri (hvis vi ikke skal utnevne Audi R8, da).
Ellers er det bare å handle pent kjørt bruktbil, for eksempel via
. En standard 81-modell med 10 400 km på telleren til overkommelige 1,1 mill. for eksempel. Eller en tre ganger så dyr Le Mans utgave. Lykke til!PRODUSERT 1981
- Ferrari 2566
- Maserati 528
- BMW M1 188
- Lamborghini 89
- De Thomaso 74