Hopp til innhold

Den første M

- Rrriiiing. Ja, hallo..? Du Geir, det er en tysker her som har med seg en BMW du kan få prøve her. Stikk bortover, ’a.

BMW M1
Foto: Geir Hovensjø

- Slik lød det, en telefonsamtale og den unge lokalavis-biljournalisten syklet to minutter bort til nærmeste forhandler der en fabrikkansatt BMW-mann ventet, forteller Geir Hovensjø.

Han er en av Norges mest erfarne biljournalister. Både i bladet Autofil, og på nettet, deler han minner fra karrieren sin. Dette er historien om da han fikk teste BMWs ekstreme råskinn.

Ingen vanlig BMW

Geir Hovensjø

Geir kom syklende og fikk en kjøreopplevelse for livet.

Foto: Geir Hovensjø

- ”Det fins trauste fjordinger og dølagamper. Det fins utholdende travere. Og det fins lettbeinte og nervøse galopphester verdsatt til svimlende summer”, skrev jeg etterpå.

”Det fins rasedyr også innen bilverdenen, navn som Ferrari, Maserati, Aston Martin og Lamborghini. Men BMW virker mer hverdagslig”, fortsatte jeg.

Det som sto der var nemlig ikke en vanlig BMW, men en M1. Selveste M Den Første.

BMW har akkurat lansert ny M3, og vi har M5, M6 og Z4M (se link i venstremargen hvis du vil se noen videoklipp av dem).

M1 var første BMW som bar M for Motorsport. Og den var noe helt annet enn alt BMW har hatt før og siden.

Et 114 cm lavt vidunder med motoren bak de to setene, 3,5-liters sekser med 277 hester og prislappp på 980 000 kroner i et år da 5-serien kostet drøyt 100 000,- Null til hundre på fem komma seks, toppfart 265 km/t.

”I Norge er ingen M1 blitt solgt, men i andre land fins jo fartsglade folk med feite bankkonti”, skrev jeg i sosialdemokratisk ånd i året da Gro ble statsminister for første gang, Egypts statsminister Anwar Sadat ble skutt og drept, Reagan ble skutt og overlevde, Diana giftet seg med en engelsk prins og Jannicke sang ”Svake mennsker”.
BMW’n var ikke svak, iallfall ikke for sin tid.

Håndbygget og sjelden

BMW M1

Aldri før eller siden har BMW bygget en bil med midtmontert motor.

Foto: Geir Hovensjø

- ”I motsetning til italienske vidundre, har den verken åtte eller tolv sylindre, men nøyer seg med seks. Men hver sylinder har fire ventiler! Så bilen er lett å mate. Når du tråkker på gassen, skjer det noe bak ryggen på deg!”

”Men du trenger fint fottøy. Pedalene sitter nemlig uvanlig tett sammen. På lavt turtall er motoren nokså søvnig, men ved 4000 omdreininger våkner den til liv og ved 7000 går det for fullt. Lydnivået er mer sportslig enn behagelig.”

Jeg fôr av gårde på en øde strekning langs Glomma, og hadde aldri opplevd noe så herlig skummelt.

BMWs første og eneste midtmotorbil ble håndbygget i 456 eksemplarer fra 1978 til 1981, nok til å godkjenne racer-svina på samme lest. Noen oppfølger kom aldri (hvis vi ikke skal utnevne Audi R8, da).

Ellers er det bare å handle pent kjørt bruktbil, for eksempel via Mobile.de . En standard 81-modell med 10 400 km på telleren til overkommelige 1,1 mill. for eksempel. Eller en tre ganger så dyr Le Mans utgave. Lykke til!

PRODUSERT 1981

  • Ferrari 2566
  • Maserati 528
  • BMW M1 188
  • Lamborghini 89
  • De Thomaso 74

Kulturstrøm

  • 3 mill. til første samiske animasjonsfilm

    Norsk filminstitutt (NFI) melder fredag at animasjonsfilmen «Kunnskapens skog / Daajroen boelte» har fått 3 millioner i produksjonstilskudd.

    Ifølge NFI handler filmen om søsknene Anta og Bräjta som følger nordlyset til den parallelle verdenen Saajve

    Totalbudsjettet på den svensk-norske samproduksjonen er på nær 23 millioner kroner.

    Oskar Östergren Njajta står for regi og manus og produksjonsselskapet Krystallplaneten i Tromsø er med fra norsk side.

    Ifølge NTB blir dette historiens første animerte samiske langfilm. Den har planlagt premiere i 2026.

    «Kunnskapens skog» / «Daajroen boelte»er tidenes første samiske animerte langfilm.
    Foto: Bautafilm
  • Israel skjerper reiserådet til Malmö

    Israelske myndigheter har skjerpet reiserådet til Malmö i forbindelse med Eurovision.

    Det skriver Israel National News.

    Reiserådet er oppgradert fra 2 til 3. Det tidligere nivået innebærer at det eksisterer en «mulig trussel», mens det nye nivået innebærer en moderat trussel. Det betyr også at israelere som har planlagt å reise til Malmö, bør revurdere om turen er nødvendig.

    Det forhøyede nivået gjelder i perioden når Eurovision arrangeres i byen.

    (NTB)

  • Ingen palestinske flagg under Eurovision

    Publikum får ikke lov til å ta med palestinske flagg eller skilt med politiske budskap.

    Kun mindre flagg tilhørende deltakende land tillates, samt Pride-flagget.

    – Disse reglene er som året før. Det er ingen forandring, sier den svenske EBU-sjefen Martin Österdahl.

    Det ventes mange demonstrasjoner mot Israels deltakelse i Eurovision Song Contest (ESC) på grunn av landets krigføring i Gaza.

    Sikkerhetsoppbudet rundt arrangementet 7.–11. mai er svært omfattende.

    Vekterne som skal slippe inn publikum, har fått instrukser om å stanse folk med palestinske flagg samt skilter med politiske budskap.

    -
    Foto: AFP