Kommentar av Arne Kristian Gansmo, Musikknytt - NRK P1.
Onsdag var virkelig ”Dagen derpå” (”En dags pause”, 1979) for alle i Oslo, inkludert VGs Stein Østbø, Høyres Erling Lae og våre alles Jahn Teigen. ”Du skulle sagt i fra” ("Mentalkrem", 1980) er meldinga til Trond Giske og trønderne på Tinget. For da Oslo så ut til å ha det nasjonale rockemuséet i lomma gikk alt plutselig ”Feil vei” ("Mentalkrem", 1980).
Blir i Oslo
Jahn Teigen går så langt som til å si til VG at splitthoppene og null-poengene (Eurosong 1978 ”Mil etter mil”) blir i Oslo. ”Sensasjon” ("Klovn uten scene", 1988). Vi venter i spenning på ”Neste trekk” ("Klovn uten scene").
Mye tyder på at Teigen & Co ser spøkelser ”Overalt” (fra ”Esilio Paradiso", 1992). Det råder ”En annen virkelighet” ("Klovn uten scene" 1988) i Oslo enn i Trondheim. Si meg, si meg, si meg hva har skjedd? (Prima Vera, "Brakara", 1978).
Litt "Glasnost"?
Etter en sjelden blodig lokaliseringsdebatt er det på tide med litt "Glasnost" ("Klovn uten scene", 1988). På rockens vegne er det å håpe at en så betydningsfull artist som Jahn Teigen klarer å ”Bli bra igjen” ("Klar dag" / "Instamatic", 1982) når han bare får seg ”En dags pause” ("En dags pause", 1979). Vi kan ikke la mistroen leve ”I all evighet” ("Klar dag" / "Instamatik", 1982). Musikkbransjen må lære seg å bli mer ”Friendly” ("Cheek to Cheek", 1983).
Trenger bare å låne
Det nye opplevelsesenteret i Trondheim trenger ikke overta Teigens klenodier. Det holder om muséet får låne noen gjenstander dersom behovet dukker opp. Det er slik de gjør det i dag der ute på Ringve Museum når de skal lage en temautstilling. Museets kompetanse er blant annet å vite hvor klenodiene befinner seg, og så spørre pent om å få låne.
Vedkommende som tiltrer stillingen som direktør for pop- og rockesenteret i Trondheim må være en ”Optimist” (fra Melodi Grand Prix, 1989), en som vet det går bra til sist.
Ikke glem: Musikk er ”Det vakreste som finns” ("Klovn uten scene", 1988).