Hopp til innhold

Annika Biørnstad kåret til årets kvinnelige medieleder

NRKs mediedirektør Annika Biørnstad er kåret til årets kvinnelige medieleder 2011 av «Medienettverket - forum for kvinner i ledelse».

Annika Biørnstad

Årets kvinnelige medieleder 2011: Mediedirektør i NRK, Annika Biørnstad.

Foto: Nadia Frantsen

Årets vinner blir omtalt som en inspirerende, uredd, kunnskapsrik og involverende leder som stiller krav og gir tydelige tilbakemeldinger med evnen til å «se» sine medarbeidere i en travel hverdag.

Kreativ og innovativ

I sin begrunnelse for tildelingen skriver juryen i «Medienettverket - forum for kvinner i ledelse» følgende:

Årets kvinnelige medieleder 2011: Mediedirektør i NRK, Annika Biørnstad.

«Som mediedirektør har Biørnstad et overordnet ansvar for alle NRKs sendeskjema på TV, radio og nett. Hun har også et overordnet ansvar for NRKs strategi og er redaktør for langtidsstrategien fram mot 2017.

Annika Biørnstad

Annika Biørnstad

Foto: NRK

Biørnstad beskrives som en kreativ og innovativ leder med fokus på produkt – og dem det er ment for – NRKs lyttere, seere og nettlesere.

I løpet av Annika Biørnstads karriere i NRK har selskapet gjennomgått store endringer, både hva konkurransesituasjon og utvidelse av sendeflate og plattformer angår. I et marked preget av stadig sterkere konkurranse fra kommersielle radio-og TV-kanaler har NRK klart å beholde sin sterke posisjon som allmenkringkaster. Hver eneste dag bruker 87 % av befolkningen ett eller flere NRK-tilbud.

NRK har en sterk og unik posisjon som allmennkringkaster sammenlignet med andre europeiske kringkastere, noe som blant annet forklares med NRKs fokus på nyskapning.

Annika Biørnstad har vært en pådriver i dette arbeidet, hvilket har gitt hennes medarbeidere trygghet for å foreslå og drive fram kreative og «litt gale» ideer til programmer. «Hurtigruta minutt for minutt», som vakte stor begeistring både her hjemme og langt utenfor landets grenser, er et eksempel på dette. Juryen gratulerer Annika Biørnstad med prisen som Årets Kvinnelige Medieleder 2011.»

I fjor gikk prisen til sjefredaktør i Bergens Tidende, Trine Eilertsen, mens daværende underholdningssjef i NRK, Tordis Aavatsmark, fikk prisen i 2004.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters